• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Konsumenci idą do ataku

Konsumenci idą do ataku
Foto: TVN24 Foto: Mamy coraz większe zaufanie do naszej gospodarki

Luty to kolejny miesiąc, w którym następuje poprawa nastrojów konsumentów. Mamy coraz większe zaufanie do naszej gospodarki - wynika z przedstawionej w piątek informacji Ipsos. Świadczą o tym lepsze oceny klimatu gospodarczego. Podobne wnioski płyną z badań GUS.

W lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt (do 93,1 pkt) wobec stycznia.

Wskaźnik ocen klimatu gospodarczego wzrósł o 8 pkt do 84,6 pkt. "Coraz więcej Polaków dostrzega pozytywne zmiany w sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku, a także częściej liczy na poprawę sytuacji w przyszłości" - poinformował Ipsos.

W ostatnim miesiącu wyraźnie zmniejszyły się obawy Polaków przed wzrostem bezrobocia - z 43 proc. badanych do 37 proc.

Według danych GUS, bezrobocie w styczniu wyniosło 12,7 proc. i było o 0,8 proc. wyższe niż w grudniu ubiegłego roku. Z kolei sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 2, 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku, po wzroście o 7,2 proc. rok do roku w grudniu 2009 roku, a miesiąc do miesiąca spadła o 24,4 proc.

Rośnie skłonność do zakupów

Ipsos podał, że podobnie jak w styczniu wypadła ocena Polaków dotycząca własnej sytuacji materialnej - skłonność do zakupów w lutym wyniosła 98,7 pkt. W styczniu było to 98 pkt. "Przy obiektywnym spadku sprzedaży detalicznej świadczy to dobrze o kondycji konsumentów. Spadek sprzedaży nie wynikał zatem ze spadku nastrojów, ale mógł być powodowany czynnikami zewnętrznymi, np. pogodą" - podkreślił Ipsos.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości od 0 do 200 pkt. Badanie zostało przeprowadzone między 4 a 11 lutego na losowej grupie 1012 Polaków w wieku powyżej 15 lat.

Poprawiają się oceny sytuacji gospodarczej

Także badania GUS pokazują, że konsumenci są w coraz lepszych nastrojach. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł w porównaniu ze styczniem 2010 r. o 2,7 pkt proc. do minus 15,7 pkt proc. BWUK w porównaniu z lutym 2009 r. jest wyższy o 10,7 pkt proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się o 2,5 p.proc. i ukształtował się na poziomie -24,7 p.proc.: wskaźnik ten jest znacznie wyższy niż w lutym 2009 r. (o 16,5 p.proc.)" - napisano.

Z badania wynika, że w lutym poprawiły się m.in. oceny perspektyw sytuacji gospodarczej w Polsce oraz perspektyw rynku pracy.

ram/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane