• rozwiń
    • WIG20 2148.53 -0.53%
    • WIG30 2431.70 -0.47%
    • WIG 56647.08 -0.44%
    • sWIG80 11477.60 +0.27%
    • mWIG40 3613.37 -0.44%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Pendolino

Koniec testów Pendolino. "Pokazały, że pociąg i infrastruktura są gotowe"

Koniec testów Pendolino. "Pokazały, że pociąg i infrastruktura są gotowe"
Foto: PKP Foto: Pendolino przeszło testy

20 tys. kilometrów przejechało Pendolino po polskich torach w listopadzie i grudniu. Wczoraj zakończyły się testy dynamiczne pociągu na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę z Katowicami. Jak zapewnia PKP Intercity, przebiegły one pomyślnie.

Przez cztery kolejne weekendy Pendolino jeździło na CMK, pomiędzy Psarami a Górą Włodowską.

Jak informuje PKP Intercity, w którego barwach będzie jeździł pociąg, w ostatni weekend specjaliści prowadzący testy badali działanie systemów bezpieczeństwa - Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) oraz RADIO - STOPU.

Jak podkreśla przewoźnik, testy prowadzono podczas trudnej pogody, ale przebiegły one pomyślnie.

Podczas poprzednich jazd przeprowadzono szereg różnorodnych badań, m.in. testowano prędkość. Dla uzyskania świadectwa bezpieczeństwa konieczne było uzyskanie 275 km/h, czyli przekroczenie
o 10 proc. prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.

Ostatecznie pociąg pojechał 293 km/h. Jest to najwyższa prędkość osiągnięta w historii polskiej kolei.

Gigantyczny kontrakt

PKP Polskie Linie Kolejowe podczas testów sprawdziły infrastrukturę, w tym nową nawierzchnię kolejową, a PKP Energetyka system zasilający trakcję. W praktyce, prowadzone testy pokazały, że zarówno pociąg, jak i  infrastruktura są gotowe na rozpoczęcie regularnego kursowania Pendolino na polskich torach od grudnia 2014 roku - zapewnia PKP Intercity.

PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.

W maju przyszłego roku PKP Intercity ma mieć już osiem składów. Producent, czyli koncern Alstom, chciałby do końca lutego 2014 r. przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego pełną dokumentację potrzebną do dopuszczenia pociągów do ruchu w Polsce. Przedstawiciele koncernu liczą, że dzięki temu w maju przyszłego roku pociąg miałby już wszystkie zezwolenia potrzebne, aby jeździć po polskich torach. W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej.

Pod lupą NIK

W ubiegłym tygodniu klub parlamentarny PiS złożył wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, aby zbadała okoliczności zakupu pociągów. Jak twierdzą politycy partii, mogło dojść do korupcjogennego postępowania, a państwo nie nadzorowało należycie spółki PKP Intercity.

Rzecznik NIK Paweł Biedziak poinformował, że od dwóch miesięcy trwa zaplanowana na ten rok kontrola wszystkich spółek należących do grupy kapitałowej PKP. Dodał, że kontrolerzy będą sprawdzać "wszystkie poczynania" spółek, co oznacza, że będzie również sprawdzona kwestia zakupu pociągów Pendolino. Biedziak poinformował również, że raport pokontrolny powinien być gotowy wiosną 2014 roku.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane