• rozwiń
    • WIG20 2286.46 -0.60%
    • WIG30 2629.28 -0.57%
    • WIG 59092.01 -0.48%
    • sWIG80 11610.11 +0.08%
    • mWIG40 4032.87 -0.30%

Ostatnia aktualizacja: 2019-06-14 17:15

Dostosuj

Kolej nie umie korzystać z dotacji

Kolej nie umie korzystać z dotacji
Foto: TVN CNBC/ Fot. PAP Foto: Zabiorą PKP dotacje

Kolej może boleśnie zapłacić za nie tylko za opóźnienia pociągów, ale także za opóźnienia inwestycji. Minister Rozwoju Regionalnego Elżbieta Bieńkowska ostrzegła w TVN CNBC, że część środków na kolej z nowego budżetu może zostać przesunięta na budownictwo drogowe. Wszystko dlatego, że kolej korzysta z pieniędzy zbyt wolno.

Minister Bieńkowska mówiła, że jej resort po przyjęciu nowego unijnego budżetu chciał "jeszcze więcej pieniędzy na kolej przeznaczyć". - A być może się okaże, że część pieniędzy w tym budżecie będziemy przesuwać na przykład na drogi. Takie niestety niebezpieczeństwo istnieje - dodała minister.

Kolej za wolna, także w inwestycjach

Pytana czy to dlatego, że te pieniądze nie zostaną wykorzystane przez kolej w takim stopniu, jak tego oczekiwano, Bieńkowska odparła: - Po prostu te inwestycje się strasznie wloką.

Dodała także: - Kolej to jest jeden z tych nie wielu już elementów w tym budżecie i w tych programach, któremu musimy się rzeczywiście specjalnie cały czas przyglądać.

3,5 z 20 miliardów zł

Na infrastrukturę kolejową w latach 2007-2013 przewidziano 20 mld złotych z unijnych dotacji. Tymczasem - jak podlicza dziś portal money.pl - podpisane przez zarządcę infrastruktury kolejowej, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe umowy opiewają na niecałe 3,5 mld złotych.

PKP PLK nie jest w stanie poradzić sobie z przygotowaniem wniosków o dofinansowanie unijne - pisze portal. I podaje przykład rezygnacji z modernizacji linii kolejowej między Poznaniem a Szczecinem z tego powodu, że urzędnicy nie potrafili stworzyć studium wykonalności dla projektu.

Na remonty trzeba 47 mld zł

Opóźnienia mają też już realizowane inwestycje. - PKP PLK brakuje środków na wkłady własne, choć w przypadku projektów realizowanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko wynosi on zaledwie 15 procent - mówi Marcin Kamola, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Według deklaracji PKP PLK z zakładanych pierwotnie 5,6 mld złotych wszystkich środków na inwestycje, w tym roku uda się wydać niespełna 3 mld. Potrzeby remontowe całej sieci kolejowej - co przyznał prezes spółki Zbigniew Szafrański - wynoszą aż 47 mld zł.


Dziś w Sejmie minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przedstawił informację o sytuacji na kolei. Wszystko w związku z ostatnim chaosem po źle przygotowanej zmianie rozkładu jazdy.

//kdj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane