• rozwiń
    • WIG20 2226.15 -0.42%
    • WIG30 2523.50 -0.33%
    • WIG 58622.10 -0.33%
    • sWIG80 11587.49 +0.13%
    • mWIG40 3749.04 -0.26%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

KNF: Umowa ma być jasna

KNF: Umowa ma być jasna
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: KNF kręci bicz na niejasne umowy

Koniec z niejasnymi reklamami i zapisami w umowach ubezpieczycieli i banków. Komisja Nadzoru Finansowego przygotowuje nowe regulacje dla instytucji finansowych, które mają uchronić klientów przed nie w pełni nieświadomym podpisywaniem dokumentów. Niebawem będą one musiały zawierać jasno określone podsumowanie.

W ubiegłym roku KNF otrzymała ponad dziewięć tysięcy skarg na niepełną informację w reklamach m.in. banków i towarzystw ubezpieczeniowych. W sumie podjęła 12 interwencji, czyli o połowę mniej niż rok wcześniej.

- Poprawia się zatem jakość reklam produktów finansowych, ale trzeba jeszcze popracować nad świadomością klientów - mówi TVN CNBC Biznes szef Komisji Stanisław Kluza i proponuje wpisanie do ogólnych warunków umowy swego rodzaju puenty, która pomoże klientom zrozumieć zapisy dokumentu i zwróci uwagę na najważniejsze kwestie.

- Spis treści, pewnego rodzaju puenta, czy też synteza najważniejszych, a zarazem standardowych elementów każdej umowy na pewno pozwoliłaby nieprofesjonalnym uczestnikom rynku szybciej i jaśniej czytać podpisywane umowy - tłumaczy szef KNF.

Przewodnik uchroni przed naciągnięciem?

Kluza zaapelował, aby czytać umowy i regulaminy przed złożeniem pod nimi podpisu. - Trzeba się samodzielnie zainteresować produktem, a nie tylko bazować na przekazie reklamowym - podkreśla szef KNF. Według niego, pozwoli to uchronić klientów przed zawartymi w umowach "haczykami".

- Instytucje finansowe są w przekazach reklamowych tak dalece skupione na promowaniu jakiegoś produktu, że w mniejszym stopniu mogą informować o kosztach bądź ryzykach. Poprzez skupienie się na wyeksponowaniu najatrakcyjniejszej części produktu, zaburzają przekaz co do wszystkich dodatkowych okoliczności, lub mniej korzystnych rzeczy wiążących się z tym produktem - tłumaczy.

KNF przedstawiła we wtorek "Przewodnik klienta usług finansowych", który ma pomóc klientom zrozumieć mechanizmy działania instytucji finansowych na polskim rynku. Zawiera on przykłady reklam pokazujących określony, wąski wycinek oferty, które nie są kompletnym przekazem na temat produktów. Przewodnik można znaleźć na stronie internetowej KNF.

mkg/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane