• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

Kino wchodzi do sieci

Kino wchodzi do sieci
Foto: TVN24 Foto: Kino ogólnodostępne w sieci

Wybierasz, płacisz, ściągasz i oglądasz co chcesz. Dystrybutorzy filmów w Polsce przestali się bać internetu. Jak dowiedziała się "Rzeczpospolita", jeszcze w tym roku rozpoczną działalność dwie wypożyczalnie wideo online.

Dystrybutorzy filmowi zaczynają postrzegać internet jako kolejny kanał dystrybucji. W ciągu ostatnich 18 miesięcy dało się zauważyć wyraźną zmiana w podejściu wytwórni i dystrybutorów do dystrybucji online w Polsce.

Na początku sierpnia Interia uruchomi Platformę Dystrybucji Treści Multimedialnych Fulmido. Będzie to przede wszystkim internetowa wypożyczalnia filmów wideo, teledysków i materiałów popularnonaukowych. Serwis wchłonie Melo.pl - sklep zajmujący się sprzedażą muzyki cyfrowej. Nad własną wypożyczalnią online pracuje między innymi polski dystrybutor BestFilm. Przedsięwzięcie jest już na bardzo zaawansowanym etapie i również ma wystartować na jesieni.

Sukces Fulmido ma zapewnić baza użytkowników sklepu Melo.pl. Po połączeniu obu witryn Interia chce zachęcić dotychczasowych klientów do kupowania nie tylko muzyki, ale również filmów. Ma w tym pomóc akcja promocyjna w Internecie.

Platforma Fulmido przejmie zawartość sklepu z muzyką Melo.pl, który stopniowo przestanie istnieć. Początkowo Fulmido będzie miało w ofercie ponad 500 filmów oraz szereg materiałów do nauki języków obcych, przewodników, książek czytanych (audiobooków) oraz poradników. Przeciętna cena wypożyczenia filmu będzie wynosiła ok. 8-10 zł. By umożliwić korzystanie z serwisu użytkownikom dysponującym łączami o różnej szybkości, Interia zaproponuje filmy w jakości porównywalnej z DVD (o wielkości ok. 1,7 GB) lub gorszej kodowanej w systemie DivX (0,7 GB).

Konkurencji na rynku wypożyczalni online nie boi się działające od kwietnia Netino.pl. Firma uważa, że pozwoli to zwiększyć zainteresowanie wypożyczalniami internetowymi w ogóle. Specjaliści z branży przewidują, że miejsca na rynku wystarczy dla kilku dużych wypożyczalni.

Obecnie usługę wypożyczania filmów przez Internet oferuje także TP SA w ramach Videostrady. W ofercie znajduje się dziś ponad 700 filmów, w cenie od 6 zł do 12 zł. Usługa jest dostępna w 6 aglomeracjach, ale do końca roku jej zasięg ma wzrosnąć do 42 miast. Aby z niej korzystać, niezbędny jest jednak specjalny modem - Livebox Tp. Telekomunikacja Polska nie chce ujawnić danych dotyczących swojej wypożyczalni, ale przyznaje, że popularność usługi rośnie lawinowo.

Nieco inną możliwość wypożyczania filmów zaoferuje swoim abonentom operator telefoniczny Dialog. Na przełomie października i listopada wprowadzona zostanie usługa Video on Demand. Choć w Polsce wypożyczalnie online dopiero raczkują, w Stanach Zjednoczonych jest to już bardzo dochodowy biznes. Amerykańska firma Kagan Media Research szacuje, że wartość rynku usług wideo na życzenie w USA to 1,1 mld dol. Na razie jest to zaledwie 3 proc. tamtejszego rynku filmowego wartego 35 mld dol. Aż 69 proc. tej sumy wytwórnie filmowe czerpią z wypożyczania i sprzedaży filmów na DVD.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane