• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Kierowcy zapłacą za biopaliwa

Kierowcy zapłacą za biopaliwa
Foto: TVN24 Foto: Biopaliwa mogą odbić się na kieszeniach kierowców

Kierowcy zapłacą za biopaliwa, które na rynku pojawią się w drugiej połowie roku. Jednak już teraz wiadomo, że koszty produkcji paliwa z dodatkiem biokomponentów są wyższe od zysków ze sprzedaży. Producenci ostrzegają, że odbiją sobie straty na biopaliwach podnosząc ceny tradycyjnej benzyny i oleju napędowego o 10 - 20 groszy - pisze "WSJ Polska".

Większe ilości biodiesla pojawią się dopiero w drugiej połowie roku, gdy zbliży się termin wypełnienia obowiązkowej i obwarowanej wysokimi karami finansowymi normy sprzedaży biokomponentów. Na każdej tonie czystych estrów metylowych sprzedawanych jako biodiesel B100 producenci stracą około 1000 zł.

Biopaliwa są drogie, ponieważ gwałtownie rośnie koszt oleju rzepakowego, czyli podstawowego surowca, z którego są wytwarzane. W zeszłym roku jego cena wzrosła o połowę.

- Przy drogim surowcu zwiększenie produkcji biopaliw oznacza powiększanie strat. W tej sytuacji trzeba będzie rekompensować je zwiększaniem zyskowności na sprzedaży benzyn i zwykłego diesla - twierdzi przedstawiciel jednego z koncernów paliwowych. Jego zdaniem wzrost cen paliw tradycyjnych sięgnie w tym roku 10 proc.

Przedstawiciele branży paliwowej oficjalnie wypowiadają się bardziej wstrzemięźliwie. - Byłbym ostrożny w sprawie przewidywania cen na ten rok - zastrzega Jacek Wróblewski, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Ale przyznaje: - Wprowadzenie biopaliw zaburza ustabilizowany do tej pory układ. Możemy się spodziewać wielu niespodzianek.

Taką niespodzianką może być jeszcze wyższy wzrost cen, nawet ponad 20 gr. - Jeśli popyt na biodiesla okaże się za mały, trzeba będzie go stymulować większymi dopłatami - twierdzi analityk rynku paliwowego.

Producenci nie mają jednak wyjścia, bo rząd postawił ich pod ścianą. Muszą wypełnić 3,45-proc. normę zawartości biokomponentów w rocznej sprzedaży wszystkich paliw. Kto tego nie zrobi, zapłaci ok. 2 tys. euro za każdą tonę brakującą do wypełnienia wskaźnika. A norma przyszłoroczna będzie jeszcze wyższa - 4,6 proc.

mwr//mat

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane