• rozwiń
    • WIG20 2248.81 -0.29%
    • WIG30 2549.06 -0.10%
    • WIG 59141.35 -0.09%
    • sWIG80 11590.53 +0.39%
    • mWIG40 3780.28 +0.56%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Jumbo Jet kończy 45 lat. I ma się dobrze

45. urodziny Jumbo Jeta Odtwórz: 45. urodziny Jumbo Jeta
Foto: boeing.com | Video: TVN24 Biznes i Świat Foto: Jumbo Jet kończy 45 lat | Video: 45. urodziny Jumbo Jeta

Jeden z najsłynniejszych samolotów świata obchodzi dziś 45 urodziny. 9 lutego po raz pierwszy w historii w powietrze wzbił się boeing 747 Jumbo Jet. - Samolot zapewnił olbrzymie zyski firmie Boeing i szybko stał się symbolem lotnictwa - mówił w TVN24 Biznes i Świat Michał Setlak z "Przeglądu Lotniczego".

Pierwszy lot Jumbo Jeta odbył się w 1969 roku. Do służby wprowadzony został w 1970 roku w amerykańskich liniach Pan Am. Do marca 2012 wyprodukowano 1433 sztuk tego samolotu we wszystkich wersjach. Maszyna jest jednym z największych samolotów odrzutowych na świecie.

- W momencie, gdy był wprowadzany, ten samolot był mniej więcej dwa razy większy od wszystkich maszyn, które były wcześniej używane w lotnictwie pasażerskim. Robił olbrzymie wrażanie i każda linia

lotnicza chciała mieć go w swojej flocie jak statek flagowy - podkreślił w TVN24 Biznes i Świat Michał Setlak z "Przeglądu Lotniczego". - Dzięki temu samolot zapewnił olbrzymie zyski firmie Boeing i szybko stał się symbolem lotnictwa - dodał.

Początki wojskowe

Z kolei Wojciech Łuczak, wydawca miesięcznika "Raport" dodał, że początkiem tego samolotu była wojna wietnamska. - Trzeba było przerzucić ogromną ilość sprzętu, powstał pomysł przetargu na wielki samolot transportowy. Do konkursu stanął inny samolot - Galaxy - który wygrał. Wydawało się, że Boeing przegrał na całej linii. Okazało się, że wygrał znakomicie, ponieważ ta konstrukcja samolotu transportowego, która została odrzucona przez US Air Force weszła na rynek przebojem jako coś nowego - podkreślił Łuczak.

Michał Setlak zaznaczył, że Jumbo Jet to był "pierwszy samolot szerokokadłubowy". - Wcześniej wszystkie samoloty mieściły mniej więcej sześć osób w jednym rzędzie. 747 może pomieści w jednym rzędzie nawet 10 osób. Tam się siedzi jak w teatrze czy w kinie a nie jak w ciasnym pojeździe - ocenił. Dodał, że jest to też oszczędność dla linii lotniczych.

- Technologicznie ten samolot nie odbiegał zbytnio od wcześniejszych maszyn, ale był ogromny, druga poważna różnica to zastosowanie nowej generacji silników, turbowentylatorowych o wysokim przepływie, które miały dwukrotnie większy ciąg przy o jedną trzecią mniejszym zużyciu paliwa - powiedział Setlak.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane