• rozwiń
    • WIG20 2342.51 -0.06%
    • WIG30 2679.16 -0.08%
    • WIG 60929.94 +0.05%
    • sWIG80 11959.82 +0.27%
    • mWIG40 4051.25 +0.39%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Jedna z największych w kraju sieci księgarń wystawiona na sprzedaż

Jedna z największych w kraju sieci księgarń wystawiona na sprzedaż
Foto: matras.pl Foto: Firma Matras S.A. powstała na bazie katowickiego Matrasa

Trwają rozmowy w sprawie sprzedaży Matrasa, drugiej co do wielkości sieci polskich księgarń - potwierdziła dyrektor ds. marketingu Matrasa Jolanta Liżewska-Zyzek. Zainteresowanych nabyciem kontrolnego pakietu akcji spółki jest czterech inwestorów, wśród których są również wydawcy. - Na razie nie możemy podawać więcej informacji - zastrzegła Liżewska-Zyzek.

Jak podaje Biblioteka Analiz w publikacji "Rynek Książki w Polsce", już w połowie 2013 roku rozmawiano o sprzedaży firmy - zaangażowany w kilka projektów na polskim rynku wydawniczym fundusz Ipopema złożył ofertę kupna za 26 mln zł. W 2012 roku przychody firmy wyniosły 180 mln zł, w stosunku do roku 2011 wzrosły o 14 proc.

Domy książki

Firma Matras S.A. powstała na bazie katowickiego Matrasa (założonego w 1991 roku). Rozwój następował przez przejmowanie księgarń dawnych Domów Książki, ale też otwieranie nowych księgarń, często w galeriach handlowych. Działalność Martasa skoncentrowana jest na sprzedaży detalicznej - sieć księgarń przynosi 90 proc. przychodów. W 2013 roku Matras miał 180 księgarń na terenie całego kraju, co czyni z niego drugiego co do wielkości właściciela księgarń w Polsce po Empiku, który dysponuje siecią 200 księgarń.

Od kilku lat Matras prowadzi także sprzedaż internetową, co w 2011 roku przyniosło firmie 1,83 mln zł, a w 2012 roku - 4 mln zł. Ale sklep internetowy może okazać się przyczyną kłopotów firmy.

Kara UOKiK

W styczniu 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (delegatura w Bydgoszczy) podjął

decyzję o nałożeniu na firmę kary w wysokości 452 tys. zł za odmawianie klientom prawa do zwrotu kosztów wysyłki towaru, gdy rezygnują z zakupu dokonanego w sklepie internetowym. Przykładem zakwestionowanej praktyki było stosowanie postanowienia, zgodnie z którym, gdy klient decydował się na odebranie towaru kupionego na odległość w księgarni Matras, rezygnacji z zakupu mógł dokonać wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru.

Tymczasem zgodnie z prawem, dokonując zakupu w sklepie internetowym, konsument ma prawo zrezygnować z niego w ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia, czy przesyłka zostanie mu dostarczona pocztą, czy sam odbiera towar.

Urząd zakwestionował także postanowienie, zgodnie z którym w razie rezygnacji z zakupu w księgarni internetowej przedsiębiorca nie zwraca klientowi kosztów wysyłki towaru. Tymczasem zgodnie z prawem w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość konsument ponosi jedynie koszt odesłania produktu do przedsiębiorcy. Natomiast sklep powinien zwrócić konsumentowi zarówno zapłatę za towar, jak i za dostarczenie przesyłki.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane