• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

Jak rozpoznać olej napędowy z szarej strefy? Na rynku jest go coraz więcej

Jak rozpoznać olej napędowy z szarej strefy? Na rynku jest go coraz więcej
Foto: tvn24 Foto: Olej napędowy zasila szarą strefę

Do Polski napływa coraz więcej oleju napędowego, który zasila szarą strefę - ocenili eksperci, rozpoczynając debatę o sposobach walki z szarą strefą w sektorze paliw płynnych. Jest tańszy od legalnego od 20 do 40 gr za litr.

Jak zauważył dyrektor ds. analiz rynku Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Krzysztof Romaniuk, szara strefa to 2-3 proc. rynku, ale od mniej więcej 2011 r. widać znaczny wzrost dostaw poza oficjalnymi statystykami.

Romaniuk podkreślił, że dane o rozwoju gospodarki i wzroście transportu nie korelują z danymi o oficjalnym zużyciu oleju napędowego.

Z danych GUS wynika np., że przewozy transportowe wzrastają o 12 proc., a konsumpcja diesla o 2 proc.; dodatkowe zużycie pochodzi prawdopodobnie z szarej strefy - mówił.

Europa zalewana

Podobną opinię wyraził analityk BM Reflex Rafał Zywert. Według oficjalnych statystyk zużycie oleju napędowego jest na poziomie sprzed 3-4 lat, kiedy niższa była liczba pojazdów, poziom PKB, itp.

Zywert zwrócił uwagę, że Europa jest wprost zalewana olejem napędowym z Rosji, wysyłanym przez terminal morski w Primorsku; na rynek europejski trafia też paliwo z USA.

Na nasz rynek to paliwo dociera autocysternami, choć do końca nie wiadomo, na czym ten proceder polega - dodał.

Różnica w cenie

Jak ocenił Romaniuk, paliwo pochodzące z niewiadomego źródła różni się od legalnego ceną - jest od niego tańsze o 20 do 40 gr za litr. Zauważył, że operatorzy stacji paliw, szukając oszczędności, poszukują tańszego źródła zaopatrzenia w paliwo. Po zaostrzeniu standardów dot. wyposarzenia stacji, z rynku powinno zniknąć ich ok. 500, lecz nic takiego się nie obserwuje - mówił Romaniuk.

Jego zdaniem paliwo z nielegalnego źródła można zidentyfikować po poziomie cen, choć różnica cen paliw legalnych i nielegalnych trochę się ostatnio wyrównała - ocenił.

Daniel Betke, prezes zarządu Operator Logistyczny Paliw Płynnych (OLPP) zwrócił uwagę, że w walce z nielegalnym obrotem paliwami bardzo istotnym problemem jest niewystarczająca kontrola mniejszych operatorów. Uważa on, że można ograniczyć ten proceder przez lepszą koordynację działań służb celnych, podatkowych i organów ścigania. Trzeba monitorować, jak nielegalne paliwo krąży po kraju.

Kolejnym problemem - w opinii Daniela Betke - jest wyłudzanie VAT. Przypomniał, że obecne przepisy pozwalają na trzymiesięczną zwłokę w zapłacie VAT. To stwarza pokusę, aby pojawiał się "łańcuszek znikających firm i płatników VAT" - podkreślił.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane