• rozwiń
    • WIG20 2179.53 -0.69%
    • WIG30 2471.15 -0.76%
    • WIG 57618.54 -0.70%
    • sWIG80 11589.08 -0.33%
    • mWIG40 3715.08 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Giełdowy boom na torach

Giełdowy boom na torach
Foto: TVN24.pl Foto: Kolej w kolejce na giełdzie

Kolej poczuła zapach giełdy. Dziś na parkiecie zadebiutuje pierwsza spółka z branży - Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Łap. Przygotowania w następnych firmach już się rozpoczęły - donosi "Puls Biznesu".

"Puls Biznesu" zastanawia się czy już wkrótce na warszawskim parkiecie obok takich indeksów jak WIG-Banki czy WIG-Budownictwo, powstanie WIG-Kolej. Wszystko na to wskazuje, bo spółki z branży pełną parą przygotowują się do emisji.

- Dziś kolej jest branżą bardzo rozwojową, a my potrzebujemy pieniędzy na inwestycje - mówi "Pulsowi Biznesu" Maciej Radziwiłł, szef Trakcji Polskiej.

-Firmy kolejowe sporo inwestują w infrastrukturę, co jest dobrze postrzegane przez inwestorów. Widać to na przykładzie zagranicznych giełd, chociażby w Londynie, gdzie spółki naszej branży cieszą się dużym zainteresowaniem - dodaje Krzysztof Sędzikowski z CTL, największej prywatnej kolejowej firmy logistycznej w kraju.

Pierwsi dzisiaj, kolejni w przyszłym roku

Oprócz dzisiejszego debiutanta - Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego z Łap - na giełdzie w najbliższym czasie mogą się pojawić jeszcze m.in. Trakcja Polska i PCC Containers - spółki z holdingu PCC Rail. Ich upublicznienia inwestorzy powinni się spodziewać w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rok później na parkiet może wjechać PKP Intercity, a w 2010 r. PKP Cargo.

Nie jest jeszcze znana przyszłość CTL, które waha się między giełdą, a inwestorem. Decyzja wciąż nie zapadła. Takich dylematów nie ma Zbigniew Jakubas, właściciel dwóch spółek z branży - nowosądeckiego Newagu i poznańskiego PRK. Jedna z tych firm prawdopodobnie trafi na giełdę już w przyszłym roku.

Jak pisze "Puls Biznesu" rozważane jest także upublicznienie firmy Axtone - potentata na rynku zderzaków kolejowych i tramwajowych.

Koło zamachowe PKP

Jako motor tych tendencji "Puls Biznesu" wskazuje PKP Polskie Linie Kolejowe, które do 2014 r. mają do wydania grubo ponad 20 mld zł na remonty infrastruktury. Z pewnością skorzystają z tego podwykonawcy.

Duże inwestycje czynią również przewoźnicy - zarówno publiczni, jak i prywatni. - Jeszcze dwa lata temu wartość rynku kolejowego wynosiła kilkaset milionów złotych. W przyszłym roku można się spodziewać 4-5 mld zł - podsumowuje na łamach "Pulsu Biznesu" Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.

bgr

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane