• rozwiń
    • WIG20 2248.81 -0.29%
    • WIG30 2549.06 -0.10%
    • WIG 59141.35 -0.09%
    • sWIG80 11590.53 +0.39%
    • mWIG40 3780.28 +0.56%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

GDDKiA kończy analizy. Znikną bramki na autostradach?

GDDKiA kończy analizy. Znikną bramki na autostradach?
Foto: TVN 24 Poznań/ FC Foto: Za kilkanaście dni GDDKiA zakończy analizy

Analizy GDDKiA ws. natężenia ruchu na autostradach powinny być gotowe do końca listopada - powiedział PAP wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Dodał, że na podstawie wyliczeń dyrekcji zapadną ostateczne rozstrzygnięcia dot. elektronicznego systemu poboru opłat.

W połowie września odchodząca ze stanowiska szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska rekomendowała swojej następczyni zastąpienie bramek na autostradach właśnie elektronicznym systemem poboru opłat wykorzystującym urządzenie pokładowe w samochodach. Jej zdaniem mógłby on ruszyć w 2016 r.

Jakie zmiany?

Wśród zalet tego systemu eksperci z MIR oraz GDDKiA wymienili m.in. możliwość wykorzystania istniejącej obecnie infrastruktury drogowej czy docelowe ujednolicenie systemu płatności na polskich autostradach, a w przyszłości również na europejskich. Wprowadzenie systemu będzie wymagało zmian legislacyjnych - przede wszystkim noweli ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych.

- Resort infrastruktury i rozwoju wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przyjął szczegółowy harmonogram prac ws. elektronicznego systemu poboru opłat. Wyliczenia i analizy GDDKiA dotyczące natężenia ruchu oraz priorytetów kierowców, są już na ukończeniu. Na tej podstawie będziemy ostatecznie rozstrzygać, w którym kierunku powinny zapaść decyzje - powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

Opłaty za przejazd

- Elżbieta Bieńkowska stwierdziła, że to ma być elektroniczny system poboru opłat. Szefowa resortu Maria Wasiak przyjęła tę rekomendację. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje teraz nad szczegółowymi rozwiązaniami - zaznaczył.

Poinformował, że szefowa MIR spotkała się z wszystkimi koncesjonariuszami - przedstawicielami firm: Autostrada Wielkopolska SA, Stalexport i GTC. - Bardzo nam zależy, by ten system był jak najbardziej przyjazny dla kierowców. By użytkownicy nie zauważali problemu, że przekraczają drogi, które należą do różnych właścicieli - podkreślił.

Co zrobić?

Rynasiewicz przyznał, że koncesjonariusze są otwarci na propozycje resortu, choć oczywiście mają swoje oczekiwania, wynikające z umów koncesyjnych, które precyzują, jakie zadania ciążą na nich, a jakie na Skarbie Państwa. - Problem wcale nie jest łatwy, ale trzeba się z nim zmierzyć - ocenił.

Pytany, czy system mógłby ruszyć w 2016 r., wiceminister odparł: "Padało już wiele deklaracji w sprawie daty wejścia nowego systemu poboru opłat. Nam jednak zależy na wprowadzeniu kompleksowego rozwiązania, przyjaznego dla kierowców. I nad takim systemem pracujemy".

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane