• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

Embraery dla VIP-ów podpisane

Embraery dla VIP-ów podpisane
Foto: TVN24 Foto: Biało-czerwonymi embraeremami będą musili podzielić się najważniejsi politycy w kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej i EuroLOT podpisały umowę w sprawie czarteru dwóch samolotów Embraer 175 dla najważniejszych osób w państwie. Maszyny, na mocy porozumienia, będą pilotowane i obsługiwane przez pilotów i personel pokładowy LOT-u.

Maszyny będą pomalowane na kolory biały i czerwony, z napisem "Rzeczpospolita Polska" po jednej stronie i "Republic of Poland" po drugiej. Umowa została podpisana do końca 2013 roku, z możliwością jej skrócenia lub wydłużenia. Obie maszyny pozostają do pełnej dyspozycji oraz do wyłącznego użytku VIP-ów. - Loty czarterowe będą wykonywali piloci latający zarówno w EuroLOT, jak i w PLL LOT - tłumaczył prezes PLL Lot, Sebastian Mikosz.

Czarter, nie leasing

Embraer 175 to nowoczesny samolot pasażerski, o napędzie odrzutowym, wyposażony m.in. w najnowsze urządzenia radio-nawigacyjne i spełniający najwyższe wymagania także w zakresie komfortu podróży. Może nim lecieć 82 pasażerów. Zasięg maszyny to - w zależności od obciążenia - do 3,500 km.

Koncepcja "zagospodarowania" dwóch samolotów brazylijskiej produkcji Embraer-175 - zamówionych przez PLL LOT, a wobec kryzysu, niepotrzebnych przewoźnikowi - pojawiła się latem ubiegłego roku. Początkowo mówiono o leasingu maszyn, potem o dzierżawie. Skończyło się czarterem.

Przetrzebiony pułk

Po katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego formalnie ma na stanie specpułku osiem samolotów: jednego tupolewa, cztery Jaki-40, trzy M-28 Bryza, a także 12 śmigłowców: sześć Mi-8, pięć W-3 Sokół i jeden Bell 412 hp.

Nie wszystkie z tych maszyn mogą jednak latać z VIP-ami, a część - która jest do tego przygotowana - została czasowo "uziemiona" m.in. z powodu remontów lub usterek. Np. drugi tupolew jest w zakładzie remontowym w Samarze na obowiązkowym, generalnym przeglądzie, który każda maszyna musi przejść co pięć lat; jego powrót planowany jest na 22 lipca. Okres użytkowania maszyn Jak-40 mija zaś w 2012 roku i MON nie przewiduje przedłużenia go.

kcz/fac

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane