• rozwiń
    • WIG20 2192.71 -1.13%
    • WIG30 2492.68 -1.09%
    • WIG 57980.44 -0.93%
    • sWIG80 11578.67 -0.15%
    • mWIG40 3796.67 -0.63%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

"Elektroniczna winieta będzie w terminie"

"Elektroniczna winieta będzie w terminie"
Foto: TVN24 Foto: Nie wiadomo, jaki będzie zasięg elektronicznego systemu poboru opłat, bo nie wiadomo, ile w przyszłym roku będzie autostrad

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum Kapsch zapewniają, że w październiku podpiszą umowę na budowę Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Termin ten nie ulega zmianie, mimo iż konsorcjum MyToll odwołało się od wyniku przetargu.

Na początku października GDDKiA zdecydowała, że to konsorcjum Kapsch za 4,9 mld zł wybuduje elektroniczny system, który zastąpi winiety dla ciężarówek i autobusów (pojazdów powyżej 3,5 t). System ma zostać uruchomiony 1 lipca 2011 r.

Rzecznik Dyrekcji Marcin Hadaj powiedział w środę PAP, że październik jest aktualnym terminem na podpisanie umowy z Kapsch. Przyznał jednocześnie, że przeciwko wynikom przetargu protestuje główny konkurent Kapscha.

- Mimo odwołania złożonego przez MyToll podtrzymujemy termin październikowy na podpisanie umowy z wykonawcą - powiedział Hadaj.

"Dotrzymamy terminu"

Dyrektor ds. globalnej sprzedaży firmy Kapsch TrafficCom Michael Gschnitzer zapewnił, że firma będzie gotowa z systemem na 1 lipca 2011 r.

- To, ile kilometrów dróg system obejmie po okresie jego wdrażania, będzie zależało od postępów w budowie infrastruktury - powiedział. Dodał, że może to być docelowo tyle, ile podaje GDDKiA - ok. 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych, ale szczegółowe informacje na ten temat zostaną podane na przełomie czerwca i lipca 2011 roku.

Elektroniczny system poboru opłat, w przeciwieństwie do innych metod, takich jak np. winiety, uzależnia wysokość pobieranej opłaty za przejazd od faktycznej liczby przejechanych kilometrów.

Jak to działa?

Samochody korzystające z systemu mają być wyposażone w niewielkie przekaźniki, natomiast na płatnym odcinku autostrady, zostanie umieszczone urządzenie z anteną. Dzięki systemowi mikrofalowemu antena "skomunikuje" się z zamontowanym w pojeździe urządzeniem, a na pojazd "nałożona" zostanie opłata. Szczegóły dotyczące wysokości opłat i szczegółów technicznych nie są jeszcze znane.

System jest skierowany głównie do kierowców ciężarówek i autobusów. Kierowcom samochodów osobowych pozostawiono wybór: będą mogli zakupić przekaźnik i skorzystać z elektronicznego systemu poboru opłat, albo też płacić za korzystanie z płatnych autostrad przy bramce.

Kapsch system ten wprowadził w Austrii, Czechach i Szwajcarii. Ostatni kontrakt został podpisany z Republiką Południowej Afryki.

ram

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane