• rozwiń
    • WIG20 2312.14 +0.38%
    • WIG30 2660.90 +0.45%
    • WIG 59688.77 +0.35%
    • sWIG80 11601.40 -0.32%
    • mWIG40 4056.83 +0.50%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:42

Dostosuj

E-podpis wciąż mało popularny

E-podpis wciąż mało popularny
Foto: TVN24 Foto: E-podpis w co trzeciej polskiej firmie

Zaledwie 31 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z podpisu elektronicznego - wynika z sondażu Business Centre Club. Wśród czynników, które zniechęcają przedsiębiorców do e-podpisu najczęściej wymieniany jest wysoki koszt tego rozwiązania.

Firmy mogą wykorzystywać e-podpis m.in. do kontaktów z urzędami administracji państwowej, do rozliczeń podatkowych, a także do przekazywania deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jak wynika z sondażu BCC, zastosowanie e-podpisu zna 86 proc. badanych firm. 71 proc. firm uważa, że jest on potrzebny w ich działalności gospodarczej.

Aż 69 proc. respondentów w ogóle nie korzysta z e-podpisu, ale jednocześnie 59 proc. badanych myśli o jego wprowadzeniu.

Za drogo?
Koszt korzystania z e-podpisu na obecnym poziomie 400 zł jest zbyt wysoki dla 58 proc. firm, 42 proc. akceptuje go. Zdaniem 24 proc. badanych firm zastosowanie e-podpisu może jednak zmniejszyć koszty biurowe.

Według przewodniczącego Komisji BCC ds. informatyki Krzysztofa Szuberta, podpis elektroniczny to wciąż "rozwiązanie niszowe".

- Główne przyczyny braku rozpowszechnienia e-podpisu to ograniczona ilość zastosowań biznesowych (głównie brak serwisów od strony administracji państwowej), stosunkowo duże koszty zakupu i utrzymania oraz brak jasnych i jednoznacznych przepisów umożliwiających bezproblemowe stosowanie e-podpisu - uważa Szubert.

Badanie przeprowadzono pod koniec maja. Wzięło w nim udział ok. 2 tys. przedsiębiorców.

Będzie taniej
Na początku maja premier Donald Tusk zapowiedział, że jeszcze w tym roku korzystanie z podpisu elektronicznego ma być tańsze.

Od 1 kwietnia obowiązują nowe regulacje, zgodnie z którymi osoby fizyczne mogą składać deklaracje podatkowe przez internet. Podstawowym warunkiem jest właśnie posiadanie tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą certyfikatu.

Od 1 stycznia 2008 roku elektronicznie mogą rozliczać się wszystkie firmy. Wcześniej, od 16 sierpnia 2006 r., rozliczenie drogą elektroniczną było dostępne tylko dla największych firm, których roczne przychody przekraczają 5 mln euro.

Z kolei od 1 lipca 2008 roku pracodawcy zatrudniający powyżej 5 pracowników będą mieli obowiązek elektronicznego rozliczania się z ZUS. Deklaracje te muszą być także podpisywane bezpiecznym podpisem elektronicznym, więc przedsiębiorcy muszą odpowiednio wcześniej zdobyć taki podpis.

bgr ram

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane