• rozwiń
    • WIG20 2173.75 +0.82%
    • WIG30 2463.94 +0.89%
    • WIG 57297.12 +0.70%
    • sWIG80 11452.13 -0.32%
    • mWIG40 3670.47 +0.71%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Działka pod "Bramę Miasta" sprzedana. Przełom w historii Łodzi?

Działka pod "Bramę Miasta" sprzedana. Przełom w historii Łodzi?
Foto: Urząd Miasta Łodzi Foto: Brama Miasta ma powstać do 2018 roku, w tej chwili trwają prace przy budowie nowego dworca PKP Łódź Fabryczna

Umowę przedwstępną o sprzedaży działki pod budowę tzw. Bramy Miasta na terenie Nowego Centrum Łodzi (NCŁ) podpisał we wtorek łódzki magistrat ze spółką LDZ Brama. Za teren o powierzchni ponad 7,5 tys. m kw. spółka zapłaci łącznie ponad 40 mln zł.

Zdaniem prezydent miasta Hanny Zdanowskiej to "kluczowy dokument dotyczący rozwoju Łodzi". Według niej, to nie tylko sprzedaż atrakcyjnej działki, to także pozytywny sygnał dla inwestorów, którzy – jak mówiła – uwierzyli w projekt Nowego Centrum Łodzi.

Dodała, że zgodnie z umową, do kasy miasta z tytułu sprzedaży terenu wpłynęło już w sumie ok. 16 mln zł. Pozostała kwota ma być zapłacona do końca czerwca przyszłego roku.

Spółka LDZ Brama zawiązana jest przez dwie łódzkie firmy - Grupa Atlas (75 proc. udziałów) i Budomal Dom (25 proc.).

Architektoniczna perełka?

Autorem wstępnej koncepcji architektonicznej jest światowej sławy architekt, pochodzący z Łodzi Daniel Libeskind. "Brama Miasta" ma być reprezentacyjnym budynkiem i architektonicznym symbolem miasta, który łączyć ma powstające NCŁ z historycznym Śródmieściem. Ma to być budynek, pod którym będzie można swobodnie przejść z podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna na główną ulicę miasta - Piotrkowską. Inwestycja powstanie na działkach o łącznej powierzchni ponad 7,5 tys. m kw.

Zgodnie z warunkami przetargu i koncepcją architektoniczną maksymalna powierzchnia użytkowa budynku może wynieść ponad 38 tys. m kw., obiekt będzie mógł mieć maksymalnie 64 metrów wysokości i najwyżej 13 kondygnacji. Dwie pierwsze kondygnacje budynku przeznaczone zostaną na działalność usługową m.in. sklepy i restauracje. Pozostałą część zajmą powierzchnie biurowe na wynajem, choć niewykluczone, że na najwyższych kondygnacjach znajdą się mieszkania i apartamenty.

Gigantyczna inwestycja

Nowe Centrum Łodzi to jeden z największych programów urbanistycznych w historii miasta. Zaniedbany obszar w centrum o powierzchni 100 ha w ciągu najbliższych lat ma stać się atrakcyjną przestrzenią publiczną. Najważniejszym elementem NCŁ będzie nowy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, który będzie częścią węzła komunikacyjnego, w którym - oprócz peronów kolejowych - znajdą się m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów. W przyszłym roku na terenie NCŁ ma się zakończyć rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni EC1. Powstanie w niej m.in. interaktywne Centrum Nauki i Techniki.

Koszt inwestycji, która ma być gotowa w 2018 roku, szacowany jest na ok. 50 mln euro.

Zgoda na nowy dworzec

Na obszarze Centrum zostanie też przebudowanych lub powstanie 9 km dróg, a także 2,5 km torowisk tramwajowych. We wtorek wojewoda łódzki Jolanta Chełmińska udzieliła spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA pozwolenia na budowę budynku dworca Łódź Fabryczna wraz z podziemną stacją, wielostanowiskowym przystankiem autobusów i podziemnym parkingiem oraz niezbędną dla realizacji inwestycji infrastrukturą.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane