• rozwiń

Dystrybutorzy zegarków zapłacą 1,1 ml zł kary. Zdradził ich e-mail

Dystrybutorzy zegarków zapłacą 1,1 ml zł kary. Zdradził ich e-mail
Foto: sxc.hu Foto: zegarek - zmiana czasu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary na dystrybutorów luksusowych zegarków. PHU Jubiler i Anyro&Co mają zapłacić 1,1 mln zł kary za ustalanie ze swoimi dystrybutorami minimalnych cen zegarków oferowanych następnie przez sprzedawców detalicznych.

Za zawarcie nielegalnego porozumienia o ustalaniu cen PHU Jubiler ma zapłacić karę 819 496,16 zł, a Anyro&Co – 331 819,48 zł.

PHU Jubiler i Anyro&Co należą do jednej grupy kapitałowej. PHU Jubiler jest dystrybutorem hurtowym m.in. zegarków marek: Hugo Boss i Tommy Hilfiger, natomiast Anyro&Co dystrybuuje hurtowo m.in. zegarki: Citizen, Fossil, Adidas i Emporio Armani.

Zgromadzone dowody, m.in. e-maile wysyłane przez członków zarządu do pracowników - wskazywały, że PHU Jubiler i Anyro&Co zdawały sobie sprawę z nielegalności zawartych przez nie z dystrybutorami porozumień i podejmowały działania zapobiegające ich wykryciu np. poprzez ograniczenie korespondencji elektronicznej dotyczącej porozumienia i przekazywanie informacji ustnie.

„Niestety nasza nowa kochana ojczyzna (UE) zakazuje ustalania cen i z prawnego punktu widzenia oczywiście nie można pisać takich maili. (Ale mam nadzieję, że w tym wypadku żadna instytucja się nie przyczepi i nie zapłacimy ogromnej kary, co teoretycznie byłoby możliwe)...” - ten e-mail, wysłany przez członka zarządu jednej z firm

„Niestety nasza nowa kochana ojczyzna (UE) zakazuje ustalania cen i z prawnego punktu widzenia oczywiście nie można pisać takich maili. (Ale mam nadzieję, że w tym wypadku żadna instytucja się nie przyczepi i nie zapłacimy ogromnej kary, co teoretycznie byłoby możliwe)...”

e-mail członka zarządu jednej z firm ukaranych przez UOKiK

był jednym z dowodów we wszczętych w grudniu 2012 roku przez prezes UOKiK dwóch postępowaniach.

Prawo antymonopolowe zakazuje zawierania porozumień ograniczających konkurencję. Należą do nich m.in. zmowy cenowe, których skutkiem jest wyższa cena produktów i usług oferowanych przez uczestników porozumienia.

Za karę – obniżenie marży

Postępowania prowadzone przez UOKiK przeciwko tym przedsiębiorcom wykazały, że obaj ustalali ze swoimi partnerami handlowymi detaliczne ceny minimalne – wyznaczali maksymalny rabat, który przedsiębiorcy ci mogli stosować np. na stronach sklepów internetowych. Kontrahentom, którzy nie zastosowali się do zalecenia, grożono pogorszeniem warunków współpracy, m.in. obniżeniem marży i nałożeniem obowiązku płatności gotówką za otrzymany towar.

PHU Jubiler stosował zakwestionowaną praktykę od listopada 2010 r., a Anyro&Co – co najmniej od lipca 2009 r. Obaj przedsiębiorcy prowadzili regularny monitoring cen stosowanych przez kontrahentów i reagowali na każde odstępstwa od ustalonych zasad.

Decyzje UOKiK nie są ostateczne, spółki mogą odwołać się do sądu.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane