• rozwiń
    • WIG20 2188.24 +0.40%
    • WIG30 2481.46 +0.42%
    • WIG 57863.03 +0.42%
    • sWIG80 11638.04 +0.42%
    • mWIG40 3734.43 +0.52%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Drogi w ręce samorządów

Drogi w ręce samorządów
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: Cezary Grabarczyk wie, jak poprawić jakość polskich dróg?

GDDKiA zbuduje, a samorządy utrzymają drogi - nie tylko wojewódzkie, jak dotychczas, ale też krajowe. To najnowszy pomysł Ministerstwa Infrastruktury, który opiera się na decentralizacji Generalnej Dyrekcji. Samorządy nie mówią "nie", ale domagają się zapewnienia im odpowiednich środków.

Ostateczne wyodrębnienie z tego molocha funkcji związanych z utrzymaniem dróg będzie wiązało się z ogólną reformą administracyjną państwa

Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiadałaby - według propozycji Cezarego Grabarczyka - już tylko za za budowę infrastruktury. - Ostateczne wyodrębnienie z tego molocha funkcji związanych z utrzymaniem dróg będzie wiązało się z ogólną reformą administracyjną państwa - zapowiedział minister Grabarczyk. - Wówczas te kompetencje, wraz ze środkami na utrzymanie dróg, będzie we właściwości marszałków województw - wyjaśnił.

Za procesem decentralizacji opowiadają się też same samorządy. Ale zastrzegają: wraz z dodatkowymi obowiązkami, muszą przyjść dodatkowe pieniądze. - Nie zamierzamy się podejmować nowych działań bez zabezpieczenia środków finansowych - nie pozostawił wątpliwości marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik. Resort infrastruktury zapewnia, że pieniądze będą.

Patrzeć na ręce

Jednak zdaniem ekspertów, nie wystarczy dać pieniądze. Trzeba nadzorować ich wydawanie i upewnić się, że województwa przeznaczają

Mamy niezbyt dobre praktyki z zeszłych lat, gdzie przekazywane samorządom pieniądze na drogi były przeznaczane na inne cele

Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

środki na utrzymanie dróg. - Mamy niezbyt dobre praktyki z zeszłych lat, gdzie przekazywane samorządom pieniądze na drogi były przeznaczane na inne cele - przestrzega Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Są też inne wątpliwości. Trzeba byłoby wyznaczyć m.in. ogólnopolskie standardy remontów dróg krajowych, aby nie było tak, że jadąc przez Polskę, kierowcy rozpoznawali województwo po jakości dróg.

W tej chwili w Polsce są 93 drogi krajowe, a ich łączna długość wynosi prawie 17,5 tysiąca kilometrów. Przekazanie władzy nad nimi samorządom jest pierwszym krokiem na drodze do decentralizacji GDDKiA. Przed "landyzacją państwa", czyli przekazywaniem coraz większych uprawnień województwom przestrzegał z kolei prezes PiS Jarosław Kaczyński (CZYTAJ WIĘCEJ)

prm/korv

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane