• rozwiń
    • WIG20 2205.02 +0.56%
    • WIG30 2505.93 +0.53%
    • WIG 58297.28 +0.55%
    • sWIG80 11628.87 +0.43%
    • mWIG40 3820.31 +0.62%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Co drugi Polak podpięty do sieci

Co drugi Polak podpięty do sieci
Foto: TVN24.pl Foto: Coraz więcej Polaków w sieci

Już 48 proc. dorosłych Polaków ma w domu dostęp do internetu - wynika z badania "Polacy w sieci" przeprowadzonego przez CBOS. Ponad połowa (57 proc.) ma w domu komputer.

Jak wynika z badania, prawie dwie piąte dorosłych Polaków (39 proc.) używa e-maila. Co czwarty z nich sprawdza swoja skrzynkę codziennie. Niemal wszyscy użytkownicy poczty elektronicznej korzystają z niej w kontaktach prywatnych. W sprawach służbowych używa e-maila co trzeci internauta (16 proc.).

Poszerza się katalog działań, które można w sieci wykonywać. Stała się ona powszechnym kanałem dostępu do dóbr i usług, a także miejscem działalności artystycznej i dziennikarskiej

Raport CBOS

Jedna piąta respondentów (21 proc.), czyli blisko połowa internautów, zarejestrowała się w jakimś portalu społecznościowym np. Nasza-klasa, MySpace lub podobnym. Użytkownicy tych portali najczęściej chcą odnawiać dawne znajomości, nawiązać kontakty, słuchać muzyki, oglądać filmy lub zdjęcia i czytać teksty.

Na zakupy i do dzwonienia

Od ubiegłego roku przybyło osób robiących zakupy przez internet. W lutym 2008 r. 15 proc. ogółu dorosłych kupiło coś w sieci. Najczęściej były to książki lub płyty, a także sprzęt elektroniczny, odzież i obuwie. Rośnie również liczba połączeń telefonicznych za pośrednictwem sieci. Blisko dwie piąte dorosłych internautów w marcu prowadziło przez internet rozmowy telefoniczne, korzystając z komunikatorów takich jak np. Skype.

Jak napisali w raporcie z badań analitycy CBOS, szybki i systematyczny rozwój internetu ma dwa wymiary. "Z jednej strony obserwujemy wzrost liczby użytkowników i rozszerzanie się populacji internautów na grupy społeczne dotychczas nieobecne w sieci. Z drugiej, poszerza się katalog działań, które można w sieci wykonywać. Stała się ona powszechnym kanałem dostępu do dóbr i usług, a także miejscem działalności artystycznej i dziennikarskiej" - czytamy.

Nie tylko młodzież

W raporcie analitycy podkreślili, że szybko powiększają się społeczności wirtualne, a ich uczestnicy to już nie tylko młodzież. "Analizując wyniki należy pamiętać, że internauci to zwykle ludzie młodzi, natomiast badanie zostało zrealizowane na próbie reprezentatywnej dla dorosłej ludności Polski. Nie opisuje ono zachowań wszystkich internautów, lecz jedynie tych, którzy ukończyli osiemnaście lat" - napisano w komunikacie.

Podkreślono także, że wyposażenie gospodarstw domowych w komputery i dostęp do internetu jest związane z wykształceniem i sytuacją materialną, a także wiekiem respondentów.

Im lepsze wykształcenie, tym większe prawdopodobieństwo, że respondent korzysta z sieci. Z kolei badani w wieku powyżej 55 lat rzadziej mają komputer i dostęp do internetu niż młodsi.

Badanie CBOS realizowane było w dniach 7-10 marca na reprezentatywnej (1205 osób) próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

bgr/mlas

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane