• rozwiń
    • WIG20 2286.46 -0.60%
    • WIG30 2629.28 -0.57%
    • WIG 59092.01 -0.48%
    • sWIG80 11610.11 +0.08%
    • mWIG40 4032.87 -0.30%

Ostatnia aktualizacja: 2019-06-14 17:15

Dostosuj

Chińczycy wybrali Nowy Jork. Alibaba szykuje się na debiut

Chińczycy wybrali Nowy Jork. Alibaba szykuje się na debiut
Foto: Flickr (CC BY-SA 2.0)/ leighklotz Foto: Wartość Alibaby wycenia się na około 200 mld dolarów

Akcje Alibaby, chińskiego koncernu z branży e-handlu, który planuje wejść na amerykańską giełdę latem tego roku, będą notowne na New York Stock Echange (NYSE) a nie na skupionej na spółkach technologicznych NASDAQ.

6 maja spółka Alibaba Group, która kontroluje ponad 80 proc. transakcji handlowych online w Chinach, złożyła w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) prospekt emisyjny. Termin debiutu na razie nie jest znany, ale spodziewana wartość oferty publicznej Alibaby to 20 mld dolarów. Debiut budzi ogromne emocje, bo być może będzie to nawet największe IPO (oferta publiczna) w historii.

Bolesny cios

Decyzja, aby akcje Alibaby były notowane na NYSE to cios dla konkurencyjnego NASDAQ, który miał nadzieję, że chińska spółka wybierze właśnie jego rynek handlu akcjami. Szczególnie, że na NASDAQ notowane są najważniejsze spółki z branży IT takie jak Google, Intel, Microsoft, Dell i Apple.

- Uczestniczyliśmy w kompleksowym i świadomym procesie selekcji wymiany i jesteśmy zadowoleni, że możemy powitać Alibabę na New York Stock Echange - powiedział rzecznik NYSE.

Alibaba to chiński odpowiednik Amazona i eBaya. Z jego pomocą można kupić właściwie wszystko - od ubrań przez elektronikę po samoloty. Nie sprzedaje jednak towarów bezpośrednio jak Amazon, ale działa bardziej na zasadzie bazaru, zarówno w relacji B2B (business to business) jak i B2C (bisuness to consumer). Alibaba opiera działalność na tworzeniu platform e-handlowych, na których użytkownicy mogą sprzedawać własne produkty.

Dynamiczny rozwój

Warto dodać, że pod względem wartości sprzedawanych towarów Alibaba już dawno wyprzedziła amerykańskich odpowiedników. Sprzedaż Alibaby w 2013 roku wyniosła ok. 250 mld dolarów, natomiast sprzedaż amerykańskich firm razem wziętych osiągnęła 90 mld dolarów.

Firma z Hangzhou ogłosiła niedawno przeprowadzenie transakcji w sektorach finansowym i rozrywkowym. W marcu poinformowała o zainwestowaniu 692 mln dolarów w Inime Retail - właściciela domów towarowych i supermarketów. W ub. miesiącu koncern kupił 10 proc udziałów w Singapore Post, aby rozwinąć swoją logistykę w Azji Południowo-Wschodniej.

Wartość Alibaby wycenia się na około 200 mld dolarów. Przychody firmy w 2013 roku wyniosły 5,7 mld dolarów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane