• rozwiń
    • WIG20 2237.24 -0.51%
    • WIG30 2533.76 -0.60%
    • WIG 58980.30 -0.27%
    • sWIG80 11584.53 -0.05%
    • mWIG40 3773.50 -0.18%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:04

Dostosuj

Burger z ziemniaków i groszku, zamiast wołowiny - kurczak. McDonald's podbija Indie

Burger z ziemniaków i groszku, zamiast wołowiny - kurczak. McDonald's podbija Indie
Foto: mcdonaldsindia.net Foto: McDonald's w Indiach oferuje m.in. kanapki Aloo Tikki i Chicken Maharaja Mac

Zagorzały wegetarianin Amit Jatia miał 14 lat, gdy po raz pierwszy przekroczył próg restauracji McDonald's. Było to w Japonii, a jedyną rzeczą, jaką mógł wówczas zamówić, był shake. Spodobało mu się. Teraz to dzięki niemu sieć amerykańskich restauracji ze złotymi łukami zdobywa serca i podniebienia Hindusów. Jednak działa tam na nieco innych zasadach niż w pozostałych krajach.

Amit Jatia podstaw biznesu uczył się w USA, dokąd w wieku 17 lat wyjechał na studia. Nawiązał tam wiele znajomości, które zaprocentowały kilka lat później.

Bez mięsa

W 1994 roku zadzwonili do niego przedstawiciele sieci McDonald's z propozycją współpracy. Kilka miesięcy później Amit był partnerem sieci na południu i zachodzie Indii, poprzez spółkę joint venture. Później wykupił udziały od Amerykanów i teraz samodzielnie prowadzi sieć 183 lokali w 18 miastach.

W inwestycji pomogła mu rodzina, od lat zajmująca się biznesem w takich branżach jak tekstylia, chemia, nieruchomości i gastronomia. - Przekonała nas obietnica, że w menu nie będzie wołowiny i wieprzowiny. Prawie połowa mieszkańców Indii nie je mięsa, więc miało to sens - zaznacza.

Na całym świecie flagowym produktem McDonald's jest kultowy już Big Mac. Ale Amit dla wegetariańskich Indii musiał wymyślić własny, nowy produkt. I tak narodził się Chicken Maharaja Mac.

Wyjść na miasto

Kolejnym wyzwaniem było uzmysłowienie rodakom, że hamburger to posiłek. Z badań, jakie przeprowadził w 2003 roku, wynikało, że tylko trzy na sto posiłków w miesiącu Hindusi spożywają "na mieście".

Amit wprowadził do menu Aloo Tikki - burgera zrobionego z tłuczonych ziemniaków i groszku, przyprawionego hinduskimi przyprawami. Kosztuje on tylko 20 rupii (ok. 1 zł).

- Cena i smak sprawiły, że burger stał się hitem. To zrewolucjonizowało przemysł w Indiach - podkreśla przedsiębiorca.

Dziś McDonald's w Indiach ma 320 mln klientów rocznie, a ludzie coraz częściej jedzą poza domem - pisze BBC News.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane