• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Biopaliwo... za karę

Biopaliwo... za karę
Foto: TVN24 Foto: Lotos i Orlen dokładają rocznie do produkcji biopaliw 330 mln zł

Na biopaliwach Orlen i Lotos, dwaj polscy giganci paliwowi, tracą dziennie prawie 1 mln zł. Koncerny naciskają na rząd, by zmienił przepisy biopaliwowe. Na razie bez efektu - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

W tym roku straty firm paliwowych, wynikające z ustawowego obowiązku sprzedaży biopaliw wyniosą 330 mln zł – dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna". Najwięcej dopłacą krajowi giganci – Orlen i Lotos – w sumie 260 mln zł. To ponad trzy razy więcej niż w 2008 r. Na biopaliwach tracą też importerzy.

Powodem kłopotów jest zawarty w ustawie o biopaliwach tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW). Określa on procentowo, ile biopaliw w poszczególnych latach firma naftowa musi wprowadzić na rynek w stosunku do łącznej puli sprzedanych paliw. Wymogi te rosną z roku na rok. Teraz jest to 4,6 proc., w przyszłym roku będzie 5,75 proc. Żeby spełnić te wymagania, nie wystarczy dolewać biokomponenty do zwykłych paliw. Trzeba sprzedawać biopaliwo w czystej postaci.

Kary dla producentów

Ponieważ klienci niechętnie je kupują, producenci obniżają cenę – litr biopaliwa jest o około 0,5 zł tańszy od oleju napędowego. Orlen w 2008 roku dołożył do biopaliw około 63 mln zł. W tym roku ponad trzy razy więcej. Z kolei Lotos stracił 60 mln zł.

– Kary za niespełnienie NCW są tak gigantyczne, że firmy, by spełnić ten wymóg, wolą dopłacać do biopaliw – przyznaje Leszek Wieciech, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Kto dopłaca do biopaliw

Dopłaty nie obciążają jednak bilansów finansowych koncernów. Wliczane są w marżę, zatem koszty ponoszą kierowcy. W tym roku z powodu biopaliw dopłacili średnio 1 grosz do każdego litra paliwa.

Sytuacja zmieniłaby się wówczas, gdyby rząd wprowadził przepisy umożliwiające rozliczanie NCW za pomocą paliw syntetycznych. Inwestycją w ich produkcję zainteresowane są Orlen i Lotos. Według Roberta Gmyrka, dyrektora biura ds. biopaliw w Orlenie, nowoczesna technologia umożliwiłaby produkcję biopaliw nieodbiegających jakością od tradycyjnych. Ponieważ zyskały one uznanie Brukseli, ich wykorzystanie można by liczyć do NCW.

ram/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane