• rozwiń
    • WIG20 2148.53 -0.53%
    • WIG30 2431.70 -0.47%
    • WIG 56568.57 -0.57%
    • sWIG80 11448.98 +0.02%
    • mWIG40 3599.62 -0.82%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:09

Dostosuj

Auta z naszych salonów wyjeżdżają za granicę

Auta z naszych salonów wyjeżdżają za granicę
Foto: sxc.hu Foto: Samochody z polskich salonów trafiają między innymi do Niemiec

Co trzeci kupowany w polskich salonach samochód trafia za granicę. Zachodnich pośredników przyciągają przede wszystkim rządowe dopłaty do nowych aut - u siebie, oraz słaba złotówka - u nas.

Do danych o rejestracji samochodów "Wall Street Journal Polska". Dodatek do "Dziennika" porównał informacje z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców o rejestracji nowych pojazdów z informacjami Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego o sprzedaży w salonach. Z zestawienie wynika, iż w marcu z polskich salonów za granicę trafiło 8,8 tys. aut, czyli trzy razy więcej niż w lutym.

Rządy dopłacają - są chetni

Zwiększony popyt na nowe samochody wynika z dopłat, jakie rządy niektórych państw oferują osobom kupującycm nowe pojazdy, przy jednoczesnym złomowaniu starych. W samych Niemczech - gdzie trafia większość aut z Polski - w marcu sprzedano 40 proc. więcej nowych samochodów niż w tym samym miesiącu zeszłego roku.

A dlaczego popularne są zakupy w Polsce? Głównym powodem jest słaby złoty. Zdaniem "Wall Street Journal Polska", po przeliczeniu walut, różnica w cenie najmniejszego samochodu pomiędzy polskim a niemieckim salonem wynosić może ponad 3 tysiące euro.

Kupują fiaty i fordy

Zdaniem Natalii Olińskiej z firmy Car Group, najlepiej za granicę sprzedają się fiaty - 500, Panda i Grande Punto, oraz fordy Fiesta i Ka, a także skoda Fabia, mitsubishi Colt i renault Clio. - Cena odgrywa najważniejszą rolę, choć ostatnio, gdy wyczerpały się zapasy tańszych wersji, powodzeniem zaczęły się też cieszyć droższe z silnikami Diesla - mówi w rozmowie z "WSJ Polska" szef Polskiej Grupy Dealerów Adam Pietkiewicz.

Z kolei Andrzej Halarewicz z firmy monitorującej rynek motoryzacyjny JATO Dynamics dodaje, iż odejmując samochody sprzedawane za granicę "zobaczymy prawdziwy, fatalny obraz polskiego rynku". Jego zdaniem bez reeksportu polski rynek motoryzacyjny spadłby w stosunku do zeszłego roku o ponad 25 proc.

jr/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane