• rozwiń
    • WIG20 2159.91 +1.74%
    • WIG30 2443.18 +1.81%
    • WIG 56895.37 +1.54%
    • sWIG80 11446.40 +0.22%
    • mWIG40 3629.46 +1.17%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-11 17:15

Dostosuj

Ameryka tnie kilometry

Ameryka tnie kilometry
Foto: sxc.hu Foto: Amerykanie zmieniają drogowe przyzwyczajenia

Z powodu drogiej benzyny Amerykanie przejechali od stycznia do maja 48 mld km mniej niż w tym samym czasie w roku ubiegłym - wynika z oficjalnych statystyk. A podczas gdy producenci wielkich i paliwochłonnych Suvów zamykają fabryki, sprzedawcy skuterów zacierają ręce i liczą zyski.

Ropa naftowa potaniała o ponad 20 dol po rekordzie wszechczasów sprzed dwóch tygodni, ale obecna cena 125 dolarów za baryłkę to ciągle za dużo dla amerykańskich konsumentów. Benzyna, która od początku roku podrożała w Stanach Zjednoczonych o ponad jedną trzecią, zmusza kierowców do radykalnej zmiany przyzwyczajeń.

Za drogi kilometr

W samym tylko maju amerykańscy kierowcy przejechali 407 mld km, mniej o 15 mld km niż rok wcześniej. Jest to trzeci największy spadek liczby przebytych kilometrów w jednym miesiącu od 66 lat, od kiedy zaczęto prowadzić tego rodzaju statystyki. Od 1983 do 2004 roku liczba przejechanych kilometrów przez użytkowników dróg w USA stale rosła. Wyjątek stanowił okres pierwszej wojny w Zatoce Perskiej (1990-1991).

Jednośladem przez Amerykę

Czymś jednak jeździć trzeba. Dlatego uwielbiający wielkie auta Amerykanie zaczęli masowo przesiadać się na skutery.

Ruch uliczny w Nowym Jorku już wkrótce może przypominać centra włoskich miast, gdzie zamiast dużych samochodów królują skutery. Sprzedaż małolitrażowych motocykli w Stanach Zjednoczonych wzrosła w pierwszej połowie roku o 65 procent w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Szczególnie wysoki wzrost sprzedaży zaobserwowano w ostatnich miesiącach, kiedy cena ropy pobijała rekordy wszechczasów.

- Sprzedaż w maju wzrosła o 105 procent, w czerwcu wzrost wyniósł już 147 procent - to dowód, że amerykanie stawiają na skutery - mówi Paolo Timoni, prezes Piaggio Group Americas.

Boomowi na skutery towarzyszy odwrót konsumentów od SUVów, Amerykańscy producenci zamykają kolejne fabryki pickapów i półciężarówek. Skuter, chociaż wygląda skromniej, spala dziesięciokrotnie mniej benzyny.

mkg/tr

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane