• rozwiń
    • WIG20 2103.68 -0.21%
    • WIG30 2406.12 -0.16%
    • WIG 56047.39 -0.13%
    • sWIG80 11585.53 -0.05%
    • mWIG40 3753.25 -0.07%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Alpine Bau chce uznania niewypłacalności. Firma zadłużona na 1,9 miliarda euro

Alpine Bau chce uznania niewypłacalności. Firma zadłużona na 1,9 miliarda euro
Foto: tvn24 Foto: Alpine Bau

Drugi co do wielkości austriacki koncern budowlany - Alpine Bau GmbH - złożył w sądzie wniosek o uznanie niewypłacalności - informują austriackie media, powołując się na rzecznika sądu w Wiedniu. Zagrożone są tysiące miejsc pracy. W Polsce firma realizuje dwa projekty, wcześniej oświadczyła zaś, że nie dokończy odcinka A1.


Alpine Bau GmbH zatrudnia - jak wynika z jego danych - ok. 15 tys. osób w Austrii i za granicą. Koncern już we wtorek wieczorem powiadomił, że próby ratowania się bez ogłaszania niewypłacalności zakończyły się fiaskiem.

Szacuje się, że firma jest zadłużona na 1,9 miliarda euro.

Nowak: Mamy swoje problemy

Minister transportu Sławomir Nowak powiedział dziennikarzom, że według jego wiedzy problemy Alpine Bau są związane raczej z kłopotami austriackiej części koncernu, a nie z kontraktami realizowanymi przez firmę w Polsce.

- Całe szczęście ministerstwo nie zajmuje się upadłościami albo bankructwami, zwłaszcza obcych, niepolskich spółek - stwierdził Nowak.

- My mamy swoje problemy z Alpine Bau na naszych kontraktach. Będziemy szukali takich rozwiązań, aby wszystkie kontrakty drogowe szczęśliwie dokończyć - dodał minister.

Pytany, czy upadłość Alpine Bau uderzyłaby w kontrakty realizowane w Polsce, Nowak powiedział, że proces budowlany mógłby się przez to wydłużyć, bo trzeba by wyłonić nowego wykonawcę.

W Polsce Alpine realizuje na zlecenie GDDKiA dwa projekty: S5 (odcinek drogi szybkiego ruchu pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem) oraz drogę krajową 16 na odcinku leżącym na północnym wschodzie Polski.

W połowie maja br. Alpine Bau oświadczyła GDDKiA, że nie dokończy budowy odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki i mostu na autostradzie w Mszanie. Kilka dni później GDDKiA opublikowała notatkę ambasady polskiej w Wiedniu, w której, powołując się na austriacką prasę, ambasada informuje o trudnej sytuacji finansowej grupy Alpine.

Według informacji, na które powoływała się ambasada, hiszpański koncern FCC - właściciel Alpine - miał przestać przekazywać Alpine pieniądze w ramach porozumienia restrukturyzacyjnego. W 2006 r. FCC wykupiła 80 proc. udziałów Alpine, a w 2012 r. przejęła także pozostałe udziały i stała się w 100 proc. właścicielem Alpine.

Dokończą budowę

Szef GDDKiA Lech Witecki kilkakrotnie wypowiadał się, że Alpine Bau wycofała się z budowy fragmentu A1 właśnie z powodu złych wyników finansowych firmy.

Po majowym zejściu wykonawcy z budowy GDDKiA zamierza dokończyć program naprawczy dotyczący mostu w Mszanie - m.in. przejęła umowy z podwykonawcami. Termin wykonania programu naprawczego upływa 31 sierpnia.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane