• rozwiń
    • WIG20 2286.46 -0.60%
    • WIG30 2629.28 -0.57%
    • WIG 59092.01 -0.48%
    • sWIG80 11610.11 +0.08%
    • mWIG40 4032.87 -0.30%

Ostatnia aktualizacja: 2019-06-14 17:15

Dostosuj

78 mld zł na drogi w pięć lat

78 mld zł na drogi w pięć lat
Foto: sxc.hu Foto: Sejmowa komisja infrastruktury wysłuchała informacji resortu infrastruktury odnośnie wydatków na drogi

Wydatki na inwestycje związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015 wyniosą 78 mld zł - wynika z "Informacji nt. planu rzeczowo-finansowego Krajowego Funduszu Drogowego na 2011 r." Tylko w przyszłym roku ma to być 29,96 mld. zł

Na 2012 rok przewidziano 23 mld zł, zaś na 2013 rok 7 mld zł. Poziom wydatków inwestycyjnych wynikających z nowo zawieranych umów na realizację Programu wyniesie 23 mld zł. Kwota ta liczona jest od 1 sierpnia 2010 r.

"W sumie z już zaciągniętymi zobowiązaniami kwota wydatków inwestycyjnych na realizację Programu kształtuje się na poziomie 78 mld zł" - podano w dokumencie, który Ministerstwo Infrastruktury przygotowało dla sejmowej komisji infrastruktury.

Ile i na co w przyszłym roku?

W przyszłym roku wydatki na inwestycje drogowe zaplanowano w kwocie 29,96 mld zł. Z kwoty tej 13,58 mld zł ma pochodzić z refundacji unijnych, 5,88 mld zł z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych i 10,5 mld zł z tzw. obligacji infrastrukturalnych emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Na autostrady zostanie przeznaczone: 15,05 mld zł; na drogi ekspresowe - 10,7 mld zł; na obwodnice - 2,25 mld zł; wzmocnienie i przebudowy - 0,49 mld zł; remonty, odbudowy, przebudowy związane z usuwaniem skutków powodzi - 0,64 mld zł; pozostałe wydatki inwestycyjne - 0,84 mld zł.

Zrealizują plan?

"Wykonanie planu finansowego KFD na 2010 r. w okresie styczeń-listopad w zakresie zadań drogowych wyniosło 10,9 mld zł (z zaplanowanych 17,2 mld zł - PAP)" - poinformował resort infrastruktury.

Jednak pełniący obowiązki szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lech Witecki zapewnił, że Dyrekcja chce osiągnąć zaplanowane 17 mld zł. "Już zapłacono 12,2 mld zł, do BGK zostało przekazane dodatkowe 1,5 mld zł, a ponad 3 mld zł to jest to, co zrobimy w przeciągu najbliższego tygodnia".

Według niego faktyczne wydatki Generalnej Dyrekcji wyniosą 20 mld zł. - To rekordowe wydatkowanie, w zeszłym roku było 18,7 mld zł, a rok wcześniej ponad 13 mld zł - powiedział Witecki. Dodał, że dyrekcja ma obecnie w kontraktach 60 mld zł. "W historii Polski takiej kwoty nigdy nie było" - podkreślił.

Te co ruszą i na które "jest nadzieja"

Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień poinformował, że Program zawiera trzy załączniki opisujące zadania inwestycyjne, które mają być realizowane. W pierwszym jest prawie 80 inwestycji, które mają się rozpocząć do 2013 r., m.in. autostrad i inwestycji w toku. W planie jest np. budowa odcinka autostrady A1 Toruń-Stryków-Tuszyn, autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy, obwodnicy Mińska Mazowieckiego, autostrady A4 na odcinku Rzeszów-Korczowa, budowa drogi S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego czy kilku odcinków drogi S7.

W załączniku 1a znajdują się inwestycje, co do których resort "ma nadzieję", iż zostaną rozpoczęte do 2013 r. Wśród nich wymieniono 30 inwestycji, w tym m.in. budowę autostrady A4 stanowiącą obwodnicę Krakowa, drogi S6 z Słupska do Lęborka czy części drogi S17 Kurów-Lublin-Piaski, zachodniej obwodnicy Poznania.

Z kolei do załącznika 2 trafiło 77 zadań, których termin rozpoczęcia przewidziano na okres po 2013 r. Wśród nich jest m.in. budowa autostrady A1 Tuszyn-Pyrzowice, drogi S3 Nowa Sól-Legnica, drogi S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego czy budowa drogi S17 Warszawa-Garwolin-Kurów. - To lista tytułów inwestycyjnych, co do kształtu której wypowiemy się ostatecznie na przełomie 2011/2012. (...) W tym czasie będziemy znali realne możliwości finansowania Polski w związku z funduszami europejskimi - mówił o załączniku 2 Stępień.

Dodatkowe koszty - do 2013 r.

Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister finansów Dominik Radziwiłł powiedział, że dodatkowy koszt, który państwo ponosi w związku z tym, że inwestycje drogowe nie są finansowane z budżetu, tylko przez KFD, wynosi rocznie ok. 50 mln zł. Według niego w skali całego programu nie jest to koszt znaczny. - To wynika z długoterminowego celu, jakim było przeniesienie inwestycji drogowych i własności, także tych przyszłych dróg, do KFD (...). Dług KFD w średnim okresie zostanie przesunięty poza sektor - wyjaśnił.

W rozmowie z PAP wiceminister dodał, że nastąpi to prawdopodobnie po 2013 roku, kiedy KFD będzie się sam finansował, otrzymując np. opłaty za drogi i autostrady. - Wtedy Eurostat może uznać, że KFD nie należy do sektora finansów publicznych, jako przedsiębiorca drogowy będący właścicielem i zarządzającym drogami - wyjaśnił.

//kdj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane