• rozwiń
    • WIG20 2217.84 +0.77%
    • WIG30 2520.23 +0.73%
    • WIG 58525.39 +0.65%
    • sWIG80 11595.92 +0.05%
    • mWIG40 3820.72 +0.58%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

400 zł za złożenie e-PITu

400 zł za złożenie e-PITu
Foto: TVN24 Foto: Aby rozliczyć się elektronicznie trzeba wpierw osobiście powiadomić fiskusa

Osoby fizyczne będą mogły od wtorku rozliczyć podatek PIT drogą elektroniczną. Podstawowym warunkiem jest posiadanie tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego. I chociaż cena zestawu do takiego podpisu to ponad 400 zł, to Kowalski do urzędu skarbowego i tak będzie musiał się przejść.

Podatnicy będą mogli złożyć przez internet deklaracje PIT 36 (działalność gospodarcza), PIT 36l (działalność rozliczana podatkiem liniowym), PIT 37 (przychody z pracy), PIT 38 (od zysków kapitałowych) oraz formularze PIT/0 i PIT/D (dotyczące ulg i odliczeń). Czas na składanie tych rozliczeń upływa 30 kwietnia.

Drogi podpis

Nie wiadomo jednak, czy Polakom spodoba się nowa forma rozliczania. Zdaniem części ekspertów, głównym utrudnieniem przy korzystaniu z tej możliwości będzie konieczność zakupu podpisu elektronicznego oraz konieczność załatwienia części formalności "na papierze".

W Polsce tzw. certyfikaty kwalifikowane sprzedają trzy firmy: Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych (pod marką Sigillum), Krajowa Izba Rozliczeniowa (pod marką Szafir) oraz Unizeto (pod marką Certum). Kompletny zestaw do podpisu elektronicznego to koszt ponad 400 zł. Jest to wydatek jednorazowy. Po roku, czyli po upływie ważności certyfikatu, właściciel uiszcza roczną opłatę, która obecnie wynosi 95 zł netto za odnowienie certyfikatu.

Od 16 sierpnia 2006 roku rozliczanie drogą elektroniczną jest dostępne dla największych firm, których roczne przychody przekraczają pięć mln euro. Według danych Ministerstwa Finansów z końca ubiegłego roku, z tej możliwości korzystało jedynie osiem proc. uprawnionych przedsiębiorstw.

Światłowodem i na piechotę

Poza tym, aby złożyć deklarację podatkową przez internet, trzeba najpierw złożyć do urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie i uzyskać zaświadczenie urzędu.

Trudno zdążyć w tym roku...

Zawiadomienie składa się w formie "papierowej" na formularzu ZAW-E1. Następnie podatnik lub upoważniona przez niego osoba wysyła elektronicznie formularz ZAW-E2 (zgłoszenie upoważnienia) za pośrednictwem portalu www.e-deklaracje.gov.pl. Do złożenia ZAW-E2 konieczny jest podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Po otrzymaniu tych dokumentów urząd skarbowy ma 30 dni na zbadanie zgodności zgłoszonych danych. Podatnik otrzymuje zaświadczenie ZAS-E, pozwalające mu przesyłać e-deklaracje.

mkg/mlas

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane