• rozwiń
    • WIG20 2314.00 -0.32%
    • WIG30 2655.09 -0.40%
    • WIG 60254.76 -0.19%
    • sWIG80 11927.70 +0.19%
    • mWIG40 4057.27 -0.35%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:19

Dostosuj

200 tys. skarg pasażerów linii lotniczych. "To kropla w morzu"

200 tys. skarg pasażerów linii lotniczych Odtwórz: 200 tys. skarg pasażerów linii lotniczych
Foto: sxc.hu | Video: TVN24 Biznes i Świat Foto: Według KE krajowe organy wykonawcze niechętnie odnosiły się do nakładania kar na przewoźników lotniczych dopuszczających się naruszeń | Video: 200 tys. skarg pasażerów linii lotniczych

Blisko 200 tys. skarg dotyczących m.in. odwołania lotu czy odmowy przyjęcia na pokład samolotu złożyli pasażerowie linii lotniczych w latach 2010-2012 - wynika z opublikowanego raportu Komisji Europejskiej. - Biorąc pod uwagę liczbę samolotów, które latają codziennie nad Europą, jest to "kropla w morzu - powiedział na antenie TVN24 Biznes i Świat Bartosz Głowacki, redaktor "Skrzydlatej Polski".

- W sezonie zimowym nad Europą lata codziennie 22 tysiące samolotów. W sezonie wakacyjnym, który właśnie przed nami, nad Europą odbywa się 30 tysięcy lotów dziennie - dodał Głowacki.

Mniej skarg

Z raportu KE wynika, że liczba skarg kierowanych do władz krajowych dotyczących odszkodowań i pomocy zmniejszyła się od pamiętnego roku 2010, kiedy nastąpiły zakłócenia w ruchu pasażerskim z powodu chmury pyłu wulkanicznego oraz opadów śniegu.

Jak podała KE, z danych dostarczonych przez krajowe organy wykonawcze z 28 państw członkowskich oraz Islandii, Norwegii i Szwajcarii wynika, że w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów w 2010 r. złożono 91 tys. 726 skarg, w 2011 r. było to 52 tys. 675, a w 2012 r. - 56 tys. 478 skarg.

Brak miejsca na płaszcz

- Pasażerowie skarżą się przede wszystkim na opóźnienia i na to, że nie zostali wpuszczeni na pokład samolotu. Niejednokrotnie słyszeliśmy też o postaciach z pierwszych stron gazet, dla których zabrakło miejsca na płaszcz czy kapelusz na pokładzie samolotu oraz o pasażerach, którzy będąc pod wpływem alkoholu nie zostali wpuszczeni na pokład - powiedział Głowacki.

Linie lotnicze zalecają podróżnym, którzy nie chcą spóźnić się na samolot, aby przyjeżdżali na lotnisko na dwie godziny przed planowanym odlotem. - Różnie z tym bywa. Mnie kilka razy zdarzyło się być dwie godziny przed lotem i też miałem duże problemy - podkreśla Głowacki.

Mało kar

Według KE krajowe organy wykonawcze niechętnie odnosiły się do nakładania kar na przewoźników lotniczych dopuszczających się naruszeń. "Kary zastosowano tylko w nieco ponad 1 proc. przypadków. Pokazuje to, że kary nakładane są w ostateczności, gdy już wszystkie inne środki stosowane w celu zapewnienia zgodności zawiodą" - czytamy w komunikacie KE.

Komisja dodaje jednak, że mimo to kary nakładane na linie lotnicze dopuszczające się naruszeń są lepiej opracowane i stosowane. Oznacza to, że chociaż nakładanych kar jest niewiele, to stanowią one coś więcej niż tylko pisemne ostrzeżenie.

Nowe prawa

Komisja przypomniała, że w marcu 2013 r. zaproponowała pakiet środków mających na celu zapewnienie, by pasażerowie linii lotniczych mieli nowe i lepsze prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży, jeżeli utknęli na lotnisku, a także usprawnienie procedury składania skarg. Propozycje te są obecnie dyskutowane w Parlamencie Europejskim i Radzie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane