• rozwiń
    • WIG20 2156.06 +0.06%
    • WIG30 2442.11 +0.09%
    • WIG 56898.36 +0.21%
    • sWIG80 11489.29 +0.33%
    • mWIG40 3644.68 +0.66%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

1 proc. PKB na drogi, by zdążyć przed Euro 2012

1 proc. PKB na drogi, by zdążyć przed Euro 2012
Foto: TVN24.pl Foto: Przyszłość polskich dróg wciąż niepewna

1 proc. PKB rocznie - tyle pieniędzy powinno wypłynąć z budżetu państwa na budowę dróg, aby udało się je zbudować jeszcze przed Euro 2012 - alarmuje Konfederacja Pracodawców Polskich (KPP).

Jak ocenili eksperci KPP - w innym wypadku możemy nie zdążyć odpowiednio przygotować się do Mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Wczoraj minister transportu Jerzy Polaczek zapowiedział, że na inwestycje drogowe i infrastrukturalne w latach 2007-2015 Polska wyda 164 mld zł. Wielkość wydatków ma wynikać z wyliczeń kosztów inwestycji, związanych z budową dróg ekspresowych, autostrad oraz modernizacją dróg krajowych, uwzględnionych w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015.

- Rząd częściowo uspokoił nas po alarmistycznych publikacjach, w których donoszono, że na program zabraknie od 35 do nawet 70 mld zł - podkreślają eksperci Konfederacji. Jednak jest to tylko częściowy spokój, bowiem nie do końca pewne mogą okazać się źródła zasilania, wskazywane przez rząd. 150 mld zł ma pochodzić z budżetu, w tym 48 mld zł z pieniędzy unijnych, a reszta to odpisy z opłaty paliwowej w Krajowym Funduszu Drogowym. Oznacza to, że rocznie budżet powinien wyasygnować na te cele ok. 30 mld zł, przy czym w miarę upływu czasu nakłady powinny rosnąć - wylicza Konfederacja.

KPP, powołując się na dane firm drogowych szacuje, że przy obecnych cenach materiałów budowlanych na wykonanie planu budowy dróg potrzeba 100-110 mld zł z budżetu państwa. Wyliczenia te nie odbiegają od rządowych. Problem w tym - podkreśla Konfederacja - że firmy drogowe uważają, iż rządowi uda się zebrać najwyżej 75 mld zł. A to oznacza, że zabraknie aż 35 mld zł.

Z UE na lata 2007-2013 otrzymamy 44 mld zł. Z akcyzy paliwowej na drogi krajowe idzie średnio co roku około 2,2 mld zł. Natomiast z opłaty paliwowej na drogi wpływa 80 proc., czyli około 1 mld zł rocznie. Według ekspertów KPP, konieczne jest zatem przekazywanie co najmniej 48 proc. akcyzy paliwowej na drogi - zamiast obecnych 12 proc. Do tego potrzeba jednak nowej ustawy, a to wymaga czasu.

bgr

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane