• rozwiń
    • WIG20 2184.96 +0.43%
    • WIG30 2513.71 +0.55%
    • WIG 56558.53 +0.43%
    • sWIG80 11493.11 -0.50%
    • mWIG40 3902.83 +0.72%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 12:24

Dostosuj

Temat: Wielka Brytania

Niefortunne lądowanie. Rozbił się największy sterowiec świata

Niefortunne lądowanie. Rozbił się największy sterowiec świata Odtwórz: Niefortunne lądowanie. Rozbił się największy sterowiec świata
Foto: Photography/REX/Shutterstock | Video: Hybrid Air Vehicles Foto: Brytyjski sterowiec Airlander 10 doznał uszkodzeń przy lądowaniu | Video: Niefortunne lądowanie. Rozbił się największy sterowiec świata

Określany jako największy w świecie statek powietrzny brytyjski sterowiec Airlander 10 doznał w środę uszkodzeń przy lądowaniu po swym drugim próbnym locie - poinformował jego producent, firma Hybrid Air Vehicles.

Według niej nikt z załogi nie ucierpiał.

O zdarzeniu

Wypadek ten wydarzył się na położonym około 70 kilometrów na północ od Londynu lotnisku Cardington, które jest stałą bazą sterowca.

Na zamieszczonych w brytyjskich mediach filmach i zdjęciach widać, że pojazd nie zdołał przejść do lotu poziomego przed zetknięciem się z ziemią i uderzył w nią przednią częścią kadłuba, co spowodowało częściowe rozbicie gondoli załogowej.

Hybrid Air Vehicles zdementowała podaną wcześniej przez BBC informację, że sterowiec uderzył w słup telegraficzny. "W trakcie lotu nie było żadnych uszkodzeń" - napisała na Twitterze.




Mający niektóre cechy samolotu - w tym start z rozbiegu - i dlatego nazywany pojazdem hybrydowym Airlander 10 wzniósł się po raz pierwszy w powietrze 7 sierpnia.

Konstrukcja Airlandera

92-metrowej długości kadłub sterowca tworzą dwa połączone ze sobą na płask zbiorniki w kształcie cygar o łącznej objętości 38 tys. metrów sześciennych, wypełnione niepalnym helem.

Według konstruktorów pojazd będzie mógł utrzymać się w powietrzu do dwóch tygodni, latając z prędkością do 150 km/h. Jego ładowność to 48 pasażerów lub 10 ton ładunku przy masie własnej 20 ton. Zużycie paliwa na kilometr lotu ma być pięciokrotnie mniejsze niż w przypadku samolotów o podobnej zdolności przewozowej.

Airlander 10 był początkowo projektowany na zamówienie sił zbrojnych USA, które zamierzały używać go do zadań wywiadowczych w Afganistanie. Choć amerykański program wojskowego wykorzystania sterowców anulowano w 2013 roku, budowa posuwała się dalej dzięki funduszom od brytyjskich agend rządowych i indywidualnych darczyńców.

W czasie pierwszej wojny światowej i po niej w ówczesnej wojskowej bazie lotniczej Cardington budowano pierwsze brytyjskie sterowce.




 

Zobacz materiał pokazujący lot sterowca (18.09.2016):

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
garou
Sterowce to pomyłka. Dziwię się, że ktoś wpadł na pomysł by taki dmuchany balon jeszcze budować. Relikt przeszłości z niewdzięczną historią katastrof. Bezpieczniej jest chyba przejść na linie nad ulicą niż lecieć tym czymś.
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
yogi47
Na "Hindenburgu" tyle szczęścia nie mieli. Po co robić takie głupoty?
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane