• rozwiń
    • WIG20 2203.79 -0.38%
    • WIG30 2493.00 -0.28%
    • WIG 57877.60 -0.19%
    • sWIG80 11416.44 -0.32%
    • mWIG40 3670.03 +0.57%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 13:16

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Nadciąga wodorowa rewolucja. W Polsce powstanie pionierska sieć stacji do tankowania

Nadciąga wodorowa rewolucja. W Polsce powstanie pionierska sieć stacji do tankowania
Foto: Shutterstock Foto: Do 2030 r. w Polsce ma powstać dziewięć stacji tankowania wodoru, a pierwsze dwie do 2020 r.

Na głównych ciągach komunikacyjnych w Polsce powstanie sieć stacji tankowania wodoru – ogłosił w poniedziałek Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Eksperci podkreślają, że to paliwo jest przyjazne dla środowiska i bezpieczne.

Instytut Transportu Samochodowego opracował plany wdrożenia infrastruktury wodorowej w Polsce w ramach projektu HIT-2-Corridors. Działania te stanowią drugą część projektu HIT (Wodór dla Infrastruktury Transportu). - Pierwsze dwie stacje powstaną w Poznaniu i w Warszawie, kolejne w Trójmieście, Białymstoku, oraz na południu Polski, czyli w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi oczywiście - wylicza dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego dr hab. inż. Marcin Ślęzak.

Nie dla zysku

Do 2030 r. w Polsce ma powstać dziewięć stacji tankowania wodoru, a pierwsze dwie do 2020 r. Zasilą one europejską sieć stacji wodorowych. Sieć ma umożliwić przejazd samochodem wodorowym wokół Morza Bałtyckiego oraz na trasie północ-południe, od Morza Bałtyckiego po Morze Adriatyckie - powiedział Ślęzak.

Do końca tego roku w Niemczech ma powstać 50 takich stacji.

Dyrektor ITS przyznaje, że budowa stacji w Polsce na początku nie będzie przedsięwzięciem "ekonomicznie uzasadnionym", dlatego Instytut chce pozyskać partnerów i sięgnąć po fundusze z Unii Europejskiej.



- Zaprosiliśmy do współpracy poważnych partnerów, takich jak Polska Grupa Energetyczna czy Solaris, nie wykluczamy poszerzenia tego grona. W tym gronie wraz z partnerami zagranicznymi będziemy chcieli uzyskać środki na budowę tych stacji, a w miarę ich rozwoju zakładamy, że nastąpi większe zapotrzebowanie na pojazdy zasilane wodorem - wyjaśnił Ślęzak.

Dodał, że ITS podpisał z partnerami listy intencyjne, co ma pozwolić na stworzenie europejskiego konsorcjum i wybudowanie stacji. Obecnie koszt budowy jednej takiej stacji to ok. 1 mln euro.

Dużo droższe

Ponieważ samochody wodorowe są na razie nawet kilkakrotnie droższe niż auta tej samej klasy wyposażone w tradycyjne silniki spalinowe, ITS w pierwszej kolejności chce oprzeć się m.in. na transporcie zbiorowym. Z tego względu Instytut zaprosił do współpracy polskiego producenta autobusów - firmę Solaris, który już produkuje pojazdy wodorowe. Również firma Solbus produkuje w Polsce autobusy wodorowe.

Projekt HIT-2-Corridors jest finansowany w ramach europejskiej sieci TEN-T - Priorytet „Dekarbonizacja/zastępowanie ropy naftowej lub ograniczanie kosztów środowiskowych”.

Eksperci podkreślą, że wodór to paliwo przyjazne dla środowiska i bezpieczne. - Wodór jest paliwem znacznie bezpieczniejszym od gazu LPG, a nawet od benzyny. Wszystko dzięki temu, że jest to pierwiastek ponad 14 razy lżejszy od powietrza. W momencie, kiedy dochodzi do rozszczelnienia instalacji, wodór natychmiast ucieka do góry. Żeby wodór eksplodował, to musi powstać mieszkanka wodoru z powietrzem, ale zanim taka mieszkanka powstanie, ten wodór po prostu ulatuje i dzięki temu jest znacznie bezpieczniejszy - powiedział PAP publicysta techniczny Michał Setlak.

Jaki koszt?

ITS informuje, że jeden kilogram wodoru wystarcza na pokonanie 100 km, czyli średni zasięg seryjnych pojazdów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe wynosi od ok. 500 do 600 km. Tankowanie trwa ok. dwóch, trzech minut. Koszty wodoru potrzebnego do przejechania 100 km są porównywalne z kosztami benzyny, którą trzeba spalić, żeby przejechać taki sam dystans autem z dwulitrowym silnikiem benzynowym.

Podczas poniedziałkowej konferencji zaprezentowano także pierwsze masowo produkowane i dostępne w niektórych państwach europejskich samochody wodorowe – Toyotę Mirai oraz Hyundaia ix35 Fuel Cell.

Toyota Mirai nie ma tradycyjnego silnika spalinowego, lecz wodorowe ogniwa paliwowe. Reakcje wodoru i tlenu wytwarzają energię elektryczną, która służy do napędu silnika elektrycznego. Efektem ubocznym reakcji jest para wodna.

Jaka moc?

Zespół ogniw paliwowych Toyoty osiąga maksymalną moc wyjściową 114 kW (155 KM). Zbiorniki sprężonego wodoru mają trójwarstwową strukturę złożoną m.in. z włókna węglowego i wzmocnionego tworzywa, dzięki czemu są zdolne magazynować wodór sprężony do aż około 700 barów.

Sprzedaż w Japonii ruszyła 15 grudnia ub.r. Nowa Toyota w Europie zadebiutowała w drugiej połowie 2015 r. Jest dostępna w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii. W Niemczech cena auta to ok. 66 tys. euro netto.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (9)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Mapanari
To jest paliwo przyszłości. Do producji potrzeba jedynie wody i trochę prądu. Ubocznym produktem jest tlen. "spaliny" to para wodna. 100% ekologii. Dodatkowo moc silników taka sama lub wyższa od benzynowych. Szkoda że tak późno się za to wzieli. Wreszcie skończy się era szejków naftowych.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SEBBAX
wodór w autach był już stosowany prawie dwie dekady temu np. volvo... problem był jedynie z magazynowaniem - zbiorniki wielkie i ciężkie...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Mapanari
Całe przedsięwzięcie było storpedowane prze lobby handlarzy ropą naftową. Teraz jest inaczej.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
marcin_piatkowski
Do 2050 roku ludzkość raczej chyba nie dociągnie! A jeśli nawet to będzie już wtedy zupełnie inna lepsza technologia np. bardzo pojemne, szybkie w ładowaniu i tanie - baterie elektryczne. A może i nawet jakieś napędy antygrawitacyjne! ;)
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Frank Drebin
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
ProcTRAIL
halski weź ty sie zainteresuj tym co opisujesz bo troche na ignoranta wyszedłes. To o czym informujesz jest tylko ułamkoprocentowym dodatkiem do ropki w instalacji twego ziomala i ma słuzyc tylko poprawie jakosci ropy .
Fura twego ziomala nie jeździ na wodorze!!!
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane