• rozwiń
    • WIG20 2205.55 -0.30%
    • WIG30 2495.12 -0.20%
    • WIG 57860.65 -0.22%
    • sWIG80 11417.30 -0.32%
    • mWIG40 3669.94 +0.57%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:38

Dostosuj

Temat: Gospodarka

Rozwój AGD idzie powoli. Ale są wyjątki, które zwabiły Polaków

Odkurzacze stracą moc. Ale będzie ciszej Odtwórz: Odkurzacze stracą moc. Ale będzie ciszej
Odkurzacze stracą moc. Ale będzie ciszej "Źródło: tvn24"

W przypadku dużego AGD obserwujemy od wielu lat ewolucję technologii, bez nagłych skoków. Przyspieszenie dostrzegamy natomiast w takich urządzeniach jak oczyszczacze powietrza czy odkurzacze - powiedział dyrektor zarządzający Vestel Polska Andrzej Krop, sprzedawca sprzętu AGD i RTV różnych marek. Jak dodaje, zimą zainteresowanie oczyszczaczami było tak duże, że Polacy robili przedpłaty i czekali miesiącami na sprzęt.

Krop zwraca uwagę, że w przypadku, np. lodówek od lat mamy te same rozwiązania, zmienia się natomiast ich design czy klasa energetyczna. Podobnie jest z pralkami, w których od dawna nie mieliśmy gwałtownego przyspieszenia.

Sprzęt podłączony do sieci

Mimo że mówi się coraz więcej o urządzeniach podłączonych do sieci w ramach internetu rzeczy (IoT), to w Polsce tego typu sprzęty nie cieszą się obecnie popularnością.

- Chociaż patrząc na przykładzie pralek, czy połączymy się z nią przez aplikację, czy nie - nie ma większego znaczenia. To oczywiście będzie rosło ze względu na zbieranie danych na temat awaryjności czy wygodę użytkowania. To jednak nie jest sytuacja porównywalna z tą jaką mamy np. w telewizorach, że podłączenie do internetu daje nam wartości dodane - tłumaczył przedstawiciel Vestela. Zwraca jednocześnie uwagę, że w przypadku AGD rzadko dochodzi do nagłych zmian na rynku.

- W AGD sytuacja wygląda inaczej, ponieważ zmiana produktów w sklepach, przyzwyczajenie klienta i jego lojalność odgrywają dużą rolę. Polska w ogóle jest największym rynkiem produkcyjnym dużego AGD w Europie, co też ma wpływ - tłumaczył Krop dodając, że na rynku funkcjonuje wiele marek.

Smog nakręca popyt

Krop zwraca jednak uwagę, że są przypadki pokazujące, że z pewnymi produktami można zdecydowanie wejść na rynek.

- W AGD wszystko wymaga czasu. Jednak są kategorie, które przebojem weszły na rynek np. oczyszczacze powietrza. Sprzedajemy je od 2006/2007 roku, jednak ich popularność znacznie zwiększyła się w ostatnim roku po doniesieniach o smogu. Informacje o zanieczyszczonym powietrzu wykreowały potrzebę. W styczniu wszystko nam się sprzedało i następną dostawę mieliśmy w dalszym czasie. Nie pamiętam sytuacji, abyśmy mieli zapisy na produkty, żeby ludzie robili przedpłaty i czekali cztery miesiące na sprzęt - to było nie do pomyślenia. To jest ciekawa kategoria, która pokazuje, że można wprowadzić na rynek nowy produkt - mówił Krop.

Zdrowy tryb życia

Przedstawiciel firmy Vestel zwrócił uwagę, że istotny wpływ na sprzedaż produktów mają zarówno trendy jak i poprawione technologie, które w nich wykorzystano.

- Jest też pewna grupa kategorii, szczególnie w małym AGD, które bardzo szybko rosną np. odkurzacze bezprzewodowe. One zdobywają popularność ponieważ poprawiła się technologia i wydajność - zauważa.

Jego zdaniem, rośnie też zdecydowanie zainteresowanie mikserami do koktajli. - Bieganie, zdrowe żywienie staje się modne, do tego dochodzą sklepy ze zdrową żywnością, które również zdobywają popularność. Ludzie coraz bardziej chcą to kupować i żyć zdrowo - ocenił Krop.

Odnosząc się do rynku telewizorów zwrócił uwagę na technologię smart, która jest obecna na rynku od kilku lat, jednak jej popularność stopniowo rośnie wraz z pojawieniem się nowych funkcji i możliwości.

Wysokie ceny

- W telewizorach za nowość można wciąż uznać technologię smart, której udział w sprzedaży w Polsce wynosi już 50 procent. Coraz więcej ludzi zaczyna korzystać z tych funkcji, ponieważ parę lat temu kupowali urządzenia z funkcjami smart, ale ich nie używali. Istotne są też technologie typu OLED, które wchodzą, ale potrzeba tu przekroczenia pewnej masy krytycznej i poziomów cen. Do czasu, kiedy te rozwiązania będą bardzo drogie, ich sprzedaż utrzyma na niskim poziomie. Podobnie jest z technologiami 4K i 8K - mówił.

Krop podsumował, że obecnie rynek dużego sprzętu AGD w Polsce to ok. 5 mln sprzedanych sztuk rocznie. W tym samym czasie sprzedaje się ok. 2,3 mln telewizorów.


Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane