• rozwiń

Masz telefon na kartę i jeszcze go nie zarejestrowałeś? Ważna informacja

UOKiK sprawdzi reklamy operatorów komórkowych Odtwórz: UOKiK sprawdzi reklamy operatorów komórkowych
Foto: Shutterstock | Video: UOKiK Foto: UOKiK: reklama nie może wprowadzać w błąd | Video: UOKiK sprawdzi reklamy operatorów komórkowych

Jasne dla konsumenta, rzetelne i uczciwe – takie powinny być reklamy usług telekomunikacyjnych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, jak czterej najwięksi operatorzy informują o promocjach związanych z zarejestrowaniem telefonu na kartę.

Każdy konsument, który posiada telefon na kartę, do 1 lutego 2017 roku, powinien zarejestrować u operatora telekomunikacyjnego kartę SIM. W przeciwnym wypadku – zostanie ona dezaktywowana. Takie wymagania wprowadziła ustawa o działaniach antyterrorystycznych.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni zachęcają abonentów do rejestracji kart SIM, proponując różne bonusy (np. dodatkowe środki do wykorzystania, pakiet minut lub danych).

Będzie kontrola

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące: P4, Polkomtel, Orange Polska i T-Mobile Polska. Urząd zbada reklamy zachęcające do zarejestrowania karty SIM.

- Sprawdzimy, czy informacje przekazywane w reklamach są jasne dla klientów i nie wprowadzają ich w błąd. Analizujemy np. czy konsument został odpowiednio poinformowany, jak długo może korzystać z przyznanych bonusów. Ważne jest, aby oprócz korzyści związanych z dodatkowymi minutami, czy pakietem danych, abonent wiedział, na jakich warunkach może z nich skorzystać – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Ich celem jest sprawdzenie mechanizmów stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych w obszarze reklam usług telekomunikacyjnych i ocena, czy są zgodne z przepisami prawa. Urząd przeanalizuje, przede wszystkim, reklamy informujące konsumentów o bonusach związanych z rejestracją telefonu na kartę.

Jaka ma być reklama?

UOKiK przypomina, że reklama nie może wprowadzać w błąd, bo konsument musi otrzymać jasną, uczciwą i rzetelną informację o warunkach oferty. Wprowadzać w błąd nie może także forma graficzna reklamy. A często bywa tak, że eksponuje się korzyści, a ważne dla klienta informacje, np. o ograniczeniach związanych z korzystaniem z oferowanych bonusów, są napisane niewielką i trudną do odczytania czcionką.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane