• rozwiń

Temat: Telefony komórkowe

Masz telefon na kartę? To bardzo ważna informacja dla Ciebie

Masz telefon na kartę? To bardzo ważna informacja dla Ciebie
Foto: Shutterstock Foto: Operatorzy po upływie ważności konta nie zwracają konsumentom niewykorzystanych środków

Dziś brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznacza, że przepadają niewykorzystane środki. Czy czterej najwięksi operatorzy telekomunikacyjni naruszyli prawo? Wykaże to postępowania wszczęte przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom telekomunikacyjnym: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska.

- Będziemy współpracować z urzędem i przekażemy wszelkie wymagane informacje, ale dziwi nas nagła zmiana stanowiska UOKiK w tej sprawie - poinformował rzecznik prasowy Play, Marcin Gruszka.

Rzecznik prasowy Orange Polska Wojciech Jabczyński podkreślił w komunikacie, że Orange Polska działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

"Rozwiązania, które obowiązują w Polsce i które zdecydował się zbadać UOKiK są standardem na większości rynków w Unii Europejskiej. Będziemy współpracować z urzędem, udzielając wszelkich niezbędnych wyjaśnień i informacji" - dodał.

Dlaczego?

Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudza to, że operatorzy po upływie ważności konta nie zwracają konsumentom niewykorzystanych środków.

Przykładowo: jeżeli konsument doładuje konto na kwotę 25 zł, to może wykonywać połączenia przez 25 dni. Jeżeli nie wykupi ponownego doładowania, niewykorzystane środki przepadają następnego dnia po upływie okresu, w którym mógł wykonywać połączenia. Może to utrudniać konsumentom skorzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług. Tym bardziej, że dla rynku usług przedpłaconych (pre-paid) charakterystyczne są dynamiczne zmiany polegające na wprowadzaniu przez operatorów coraz to nowych promocji dla konsumentów, którzy nie są związani terminową umową abonamentową.

- Pieniądze z niewykorzystanych doładowań nie wracają z powrotem do portfela abonenta. W efekcie taka praktyka może np. utrudniać konsumentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych. Z obawy przed utratą niewykorzystanych środków, abonent może nie zdecydować się na skorzystanie z lepszej oferty konkurenta – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wątpliwości

Działania operatorów budzą wątpliwości tym bardziej, że w takich krajach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja, Hiszpania, zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy może zakończyć się wydaniem decyzji zakazującej stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.

Zobacz. Koniec anonimowego prepaid. Rejestracja telefonu na kartę w pięciu krokach

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (4)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
kaskozorzec
Niech wydłużą ze 2x czas ważności środków na koncie. Teraz są takie akcje że jak minie te 25 dni to mimo że masz kasę na koncie to nie możesz dzwonić.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
JackPlacki
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane