• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Samochody elektryczne i biopaliwa. To kierunki dla Polski

Samochody elektryczne i biopaliwa. To kierunki dla Polski
Foto: tvn24 Foto: Samochód elektryczny. Nowa moda polska?

Polska powinna stawiać na upowszechnienie stosowania samochodów o napędzie elektrycznym i rozwój biopaliw drugiej generacji; w naszym kraju powinny też zacząć obowiązywać nowe normy paliwowe dla samochodów ciężarowych - uważają przedstawiciele Koalicji Klimatycznej.

Ekspert Koalicji Klimatycznej prof. Zbigniew Karaczun z SGGW podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej, że widzi trzy główne kierunki, w których Polska powinna się rozwijać, jeśli chodzi o transport - samochody o napędzie elektrycznym, nowe normy paliwowe dla samochodów oraz wykorzystywanie biopaliw drugiej generacji.

Transformacja energetyczna

Jego zdaniem szersze wykorzystywanie samochodów o napędzie elektrycznym może służyć transformacji energetycznej.

- Samochody elektryczne można rozpatrywać również jako mobilne akumulatory energii - do stabilizacji dostaw do sieci z niestabilnych odnawialnych źródeł energii - mówił na poniedziałkowej konferencji "Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski". Dodał, że rozwój samochodów elektrycznych musi iść w parze z rozwojem OZE.

- Nie ma sensu rozwój samochodów elektrycznych, jeśli ta energia będzie pochodziła ze spalania węgla - zaznaczył.

Ciężarówki z nowymi normami

W przypadku wdrażania nowych norm paliwowych - jak powiedział - ważne jest wdrażanie nowych norm emisyjnych dla samochodów ciężarowych.

- Samochody ciężarowe to tak naprawdę tylko 4 proc. całej floty samochodowej, ale są odpowiedzialne za 25 proc. emisji - wyjaśnił. Zaznaczył, że wiele krajów - jak USA czy Japonia - podejmuje działania w tym kierunku, ale w UE niewiele dzieje się w tym zakresie.

- Jest potrzebny nacisk na KE, żeby w tym obszarze wprowadzono nowe regulacje - zaznaczył.

Biopaliwa zagrożeniem?

W kwestii biopaliw - jak mówił - trzeba odchodzić od tych pierwszej generacji.

- Ich rozwój w UE powoduje znaczące szkody środowiskowe, zwłaszcza w krajach rozwijających. To jest przede wszystkim wycinanie lasów tropikalnych na rzecz tworzenia farm palmy olejowej i innych farm przemysłowych, w których produkowane są biopaliwa pierwszej generacji czy komponenty do biopaliw pierwszej generacji. Wprowadzenie rynku biopaliw drugiej generacji jest szansą również na innowacyjny rozwój w Polsce i produkcję paliw samochodowych znacznie mniej emisyjnych i bezpieczniejszych dla środowiska, niż to ma miejsce obecnie - powiedział. Biopaliwa drugiej generacji to wszelkiego rodzaju biopaliwa otrzymywane z materiałów, które nie stanowią konkurencji dla żywności, np. odpady produkcji rolnej.

Brakuje strategii

Karaczun powiedział też, że ma nadzieję - po rozmowach przedstawicielami ministerstwa infrastruktury - na możliwość stworzenia mapy drogowej niskoemisyjnego transportu w Polsce z perspektywą do 2035 roku.

- Problem jest w braku dobrej strategii Polski w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. (...) Druga rzecz, musimy cały czas dążyć do tego, żeby ograniczać import surowców energetycznych z Rosji. To rzecz najpilniejsza i to też się dzieje. Trzecia kwestia to wybór sposobu transformacji w transporcie. Czy mamy opierać się na samochodach elektrycznych, czy może na biopaliwach, czy na wodorze. Ta dyskusja w Polsce powinna być przeprowadzona. W Polsce są duże firmy petrochemiczne - PKN Orlen i Lotos - i to będzie miało dla nich bardzo duży wpływ - zaznaczył i dodał, że "te firmy powinny uczestniczyć w tym procesie transformacji - mówił z kolei dr Krzysztof Księżopolski z SGH.

Dr Michał Paszkowski z Ministerstwa Energii wskazywał, że zwiększeniu liczby samochodów korzystających z paliw alternatywnych ma służyć m.in. dyrektywa UE dotycząca rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, która musi być wdrożona do polskiego prawa.

Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 23 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne.

Elektryczne samochody w Polsce wciąż nie są zbyt popularne:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane