• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

Więcej samochodów elektrycznych na polskich drogach? To możliwe

Więcej samochodów elektrycznych na polskich drogach? To możliwe
Foto: Flickr (CC BY SA 2.0)/ Frank Hebbert Foto: Samochody elektryczne będą łatwiej dostępne?

Rozwój nowych technologii i infrastruktury może wspomóc wdrażanie na masową skalę samochodów elektrycznych - uważa prof. Włodzimierz Choromański z Politechniki Warszawskiej. Na szczycie klimatycznym w Paryżu ustalono, że do 2030 r. co najmniej 20 proc. wszystkich pojazdów musi być napędzanych elektrycznie.

By ograniczyć wzrost temperatur do 2 stopni Celsjusza, do 2030 r. co najmniej 20 proc. wszystkich pojazdów musi być napędzanych elektrycznie - podkreślała na szczycie klimatycznym w Paryżu francuska minister energii Segolene Royal. Poinformowała jednocześnie, że w stolicy Francji podpisano deklarację na rzecz elektromobilności i przeciwdziałania zmianom klimatu.

Infrastruktura niezbędna

Jednak, aby wdrożyć paryskie zapowiedzi w życie należy podjąć wiele kroków na drodze do popularyzacji technologii elektrycznej mobilności - powiedział prof. Choromański. Kierownik Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie przypomniał, że "samochód elektryczny nie istnieje bez infrastruktury".

- Tak jak mamy klasyczne samochody ze stacjami benzynowymi, tak tutaj muszą być również stacje ładowania tych samochodów. Te technologie samochodów elektrycznych są wdrażane w wielu miastach w Europie, na to ich włodarze zwracają uwagę. Na ogół samochód elektryczny niestety ze względu na tę infrastrukturę jest drugim, trzecim samochodem (w rodzinie). Brak jest stacji szybkiego ładowania. Niestety jest to dłuższy proces niż pobieranie paliwa na stacji benzynowej - tłumaczył prof. Choromański. Dodał, że w Europie istnieje duża potrzeba wybudowania licznych stacji szybkiego ładowania.

Na polskim rynku kilka ofert

- To rodzi kolejny problem - te cykle szybkiego ładowania zmniejszają żywotność akumulatorów litowo-jonowych, która są najczęściej stosowane w dniu dzisiejszym - podkreślił naukowiec Politechniki Warszawskiej dodając, że tego typu ogniwa poddają się ciężko procesowi recyklingu.

Choromański przypomniał jednak, że technologia samochodów elektrycznych poruszana jest na forum europejskim - świadczy o tym chociażby Program Ramowy Unii Europejskiej Horyzont 2020. "Ta technologia jest bardzo promowana" w ramach tego programu naukowego - dodał profesor.

Na polskim rynku oferowanych jest kilka modeli samochodów elektrycznych w tym BMW i3, Nissan LEAF, Reanult Zoe czy Smart Fortwo Coupe Electric. Szacuje się jednak, że nadal te samochody stanowią w Polsce poniżej 0,1 proc. rynku - wynika z danych serwisu Carmarket.com.pl.

Owoce szczytu

W zeszłym tygodniu osiągnięto porozumienie przyjęte przez 196 rządów i organizacji uczestniczących w szczycie COP21 w Paryżu, które wskazuje jako cel ograniczenie wzrostu średniej globalnej temperatury w porównaniu z erą przedindustrialną do najwyżej 2 stopni Celsjusza, a jeśli to się okaże możliwe - utrzymanie wzrostu na poziomie poniżej 1,5 stopnia.

Postanowiono także, iż od chwili wejścia w życie porozumienia, to jest od 2020 roku, kraje rozwinięte będą inwestowały 100 miliardów dolarów rocznie w pomoc dla krajów rozwijających się, aby umożliwić transformację ich gospodarek i skompensowanie kosztów procesów adaptacyjnych niezbędnych wobec globalnego ocieplenia.

Nad nowymi rozwiązaniami w motoryzacji pracują nie tylko wielkie firmy, ale i środowiska akademickie:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (9)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
graffiti50
to kiedy będą bolidy elektryczne formuły F1
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
hoipoloi
już są. jest specjalna F1 tylko dla elektryków

a ja by chciał żeby ścigacze motocyklowi nie byli sknerami i zamiast "jamachami" jeździli elektrami, mógł bym łatwiej zasnąć, te ich pierdziawki strasznie wyją
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Aigiler_
Szkoda, że tyle się mówi o wadach samochodów elektrycznych i ich akumulatorów a tak mało o zaletach zasilania sprężonym powietrzem.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Julek Pirania
Prąd nie bierze się z niczego. Trzeba go najpierw "wyprodukować". Z czgo? W Polsce, oczywiście, z węgla...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Kacper 86
Prad wytwarzany w elektrowniach weglowych + przesyl + ladowanie akumulatorow + naped silnikow elektrycznych ze sprawnoscia 80-90% jest bardziej ekologiczne niz dystrybucja ropy + spalanie jej w silnikach spalinowych ze sprawnoscia 30-40%.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Światowit
Stacje szybkiego ładowania wymusi rynek.
Bariera jest inna: Cena i trwałość akumulatorów. To powoduje że koszt eksploatacji elektrycznego samochodu jest wciąż zbyt wysoki.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
ProcTRAIL
vitor_belfort
to wez se kup elektryka i policz czy faktycznie cała inwestycja w przeliczeniu na km co tym pojazdem w życiu przejedziesz faktycznie zmiesci ci sie w 50gr na 100km! A jak nie łapiesz kontekstu wypowiedzi poprzednika to nic na to nie poradzimy!!!
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane