• rozwiń

Potwierdzasz transakcje SMS-ami? Cztery rzeczy, na które musisz uważać

"Jak zrobiny taki błąd, informujemy swój bank" Rzecznik finansowy o procedurze odzywskiwania pieniędzy Odtwórz: "Jak zrobiny taki błąd, informujemy swój bank" Rzecznik finansowy o procedurze odzywskiwania pieniędzy
"Jak zrobiny taki błąd, informujemy swój bank" Rzecznik finansowy o procedurze odzywskiwania pieniędzy

Banki radzą, aby uważnie czytać kody SMS, które służą do potwierdzenia transakcji składanych w bankowości mobilnej lub internetowej. Takie kody są bowiem łakomym kąskiem dla przestępców, którzy mogą wyczyścić nasze konto.

Jednorazowe kody SMS to wiadomości, które otrzymujemy z banku na telefon komórkowy. Służą do autoryzowania zleceń, które składamy w bankowości internetowej i mobilnej. Kody SMS to także cel cyberprzestępców. Gdy haker uzyska dostęp do naszego loginu i hasła PIN, a następnie wyłudzi kod SMS, może beż żadnych przeszkód zarządzać naszym rachunkiem.

1. Czytaj uważnie

Jak się chronić? Przede wszystkim musimy pamiętać, aby uważnie przeczytać całą treść SMS-a: numer rachunku odbiorcy, kwotę przelewu, a także, czy wszelkie pozostałe dane są zgodne z dyspozycją, którą wydaliśmy. Czasem oszuści w SMS-ach proszą o potwierdzenie innej transakcji niż ta, której chcesz dokonać.

2. Odwrócony kod

Aby lepiej chronić swoich klientów Bank Zachodni WBK od 12 lipca odwróci treść wiadomości z kodami SMS. Teraz ciąg cyfr kodu jest na początku wiadomości, a dopiero później znajduje się opis zatwierdzanej dyspozycji. Po zmianie, cyfry kodu znajdą się na końcu wiadomości i będą poprzedzone opisem dyspozycji. W ten sposób klient najpierw zapozna się z danymi dyspozycji, którą potwierdza a następnie przepisze kod.

3. Strony logowania

Warto zwrócić uwagę na to, by kody SMS wprowadzać tylko na odpowiedniej stronie logowania do bankowości internetowej. Serwisy bankowe są często celem tzw. ataków phishingowych. Polega on na przekierowaniu nas na fałszywą stronę banku. Tam jesteśmy proszeni o podanie danych, które wykorzystają oszuści - np. nazw użytkowników czy haseł lub potwierdzenie SMS-em fałszywych płatności. Dlatego zawsze należy sprawdzać, czy adres strony logowania do banku jest poprawny.

4. Zabezpiecz telefon

Ważne jest, aby zabezpieczać telefon, na który otrzymujemy kody z banku. Stosujmy hasła do blokowania ekranu telefonu i nie udostępniajmy go osobom trzecim.

W przypadku zagubienia telefonu, który służy nam do posługiwania się kodami SMS, należy zablokować go w banku. Można tego często dokonać poprzez wizytę w banku, rozmowę telefoniczną czy też za pośrednictwem serwisu internetowego, jeśli taka usługa jest możliwa w danym banku. Kolejne kroki powinniśmy skierować do operatora sieci komórkowej po duplikat karty SIM, z którym należy powrócić do banku, by na nowo odblokować numer i umożliwić otrzymywanie kodów SMS.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane