• rozwiń
    • WIG20 2376.26 +0.72%
    • WIG30 2699.73 +0.70%
    • WIG 59947.94 +0.36%
    • sWIG80 10937.04 +0.02%
    • mWIG40 4027.34 -0.12%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:26

Dostosuj

Polski system podpowie nawigatorowi, jak bezpiecznie poprowadzić statek

Polski system podpowie nawigatorowi, jak bezpiecznie poprowadzić statek
Foto: Flickr (CC BY-SA 2.0)/ Peter Collins Foto: Polscy naukowcy opracowali system nawigacyjny, który nie tylko prowadzi statek bezpiecznymi trasami, ale też sugeruje jaki manewr należy wykonać w sytuacji zagrożenia kolizją

Polscy naukowcy opracowali system nawigacyjny, który nie tylko prowadzi statek bezpiecznymi trasami, ale też sugeruje jaki manewr należy wykonać w sytuacji zagrożenia kolizją. Navdec został już zainstalowany na kilkunastu statkach - mówi PAP dr Piotr Borkowski z Akademii Morskiej w Szczecinie.

- Dotychczasowe systemy wspomagały nawigatorów, system Navdec idzie o krok dalej - obok tego, że informuje o sytuacji, z którą mamy do czynienia, to uwzględnia również przepisy międzynarodowego prawa drogi morskiej i wskazuje, który statek ma pierwszeństwo. Jeśli dochodzi do sytuacji kolizyjnej, podpowiada nawigatorowi, jak zmienić kurs, by bezpiecznie minąć się z pozostałymi jednostkami - tłumaczy Borkowski.

Unia Europejska doceniła

Navdec powstał na Akademii Morskiej w Szczecinie. Obecnie jest wdrażany przez spółkę Sup4Nav - tzw. spin-out Akademii Morskiej w Szczecinie. - Zostaliśmy docenieni przez Unię Europejską, otrzymaliśmy 50 tys. euro w ramach programu przeznaczonego dla małych i średnich przedsiębiorstw Horyzont 2020 - dodaje Borkowski.

- Navdec został zainstalowany już na kilkunastu statkach różnego typu (...) u różnych armatorów. W chwili obecnej jest testowany, wszelkie uwagi od kadry nawigacyjnej, nawigatorów, kapitanów wpływają na ulepszanie, poprawę działania samego systemu - podkreśla rozmówca PAP. System został zainstalowany m.in. na chemikaliowcach, promach i statkach żaglowych.

Borkowski podkreśla, że większość wypadków morskich jest wynikiem błędu ludzkiego, a system nawigacyjny opracowany na Akademii Morskiej w Szczecinie minimalizuje ryzyko jego wystąpienia, a tym samym ryzyko kolizji.

Spółki "spin-out" to podmioty tworzone przez jednostki naukowe lub ich pracowników w celu komercjalizacji wiedzy lub technologii. Sup4Nav została założona w 2013 r. Zespół pod kierunkiem profesora Zbigniewa Pietrzykowskiego składa się z pracowników naukowych Wydziału Nawigacyjnego w tym specjalistów z dziedziny nawigacji, transportu, matematyki, informatyki, elektroniki oraz telekomunikacji.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane