• rozwiń

Ludzie jak cyborgi? "Po smartfona sięgamy ponad dwieście razy dziennie"

Ludzie jak cyborgi? "Po smartfona sięgamy ponad dwieście razy dziennie"
Foto: shutterstock.com Foto: Josh Payton uważa, że w związku z częstym korzystaniem z urządzeń staliśmy się cyborgami

Ekspert projektowania doświadczeń (user experience) Josh Payton uważa, że w związku z częstym korzystaniem z urządzeń staliśmy się cyborgami. Jak nigdy przedtem liczy się więc obecnie projektowanie odpowiedniego doświadczenia użytkowników urządzeń.

- Żyjemy w czasach ekosystemów technologicznych, które przenikają każdy aspekt naszego życia. Korzystamy z urządzeń tak często, że staliśmy się cyborgami. Dlatego właśnie dziś, jak nigdy przedtem, liczy się projektowanie odpowiedniego doświadczenia użytkownika urządzenia, oprogramowania, czy usługi - tłumaczy Josh Payton, ekspert projektowania doświadczeń (user experience).

Microsoft przykładem

Ekspert wygłosił wykład na branżowej konferencji UX Poland - poświęconej teorii oraz praktyce projektowania doświadczeń użytkownika w nowych technologiach.

- Średnio sięgamy dziś po smartfona ponad dwieście razy dziennie, jednak aż 68 proc. użytkowników korzysta jedynie z sześciu aplikacji, zaś 60 proc. spośród 400 tyś. aplikacji z App Store nie zostało pobranych ani razu. Użytkownicy skłaniają się ku tym usługom, które oferują najlepsze doświadczenie użytkownika. Staje się ono coraz bardziej istotnym czynnikiem, zapewniającym sukces rynkowy - tłumaczył Payton.

Payton w swojej pracy kieruje się prostymi zasadami: projektować zawsze z myślą o końcowym użytkowniku, dbać o to, by każdy produkt miał jasno określone zastosowanie, którego opis da się zamknąć w jednym zdaniu, projektować perspektywicznie - tak by daną usługę dało się połączyć z innymi i stworzyć jak najlepsze doświadczenie użytkownika w ramach ekosystemu.

Jego zdaniem nie należy również obawiać się udoskonalania produktu lub usługi, a nawet ich wycofania z rynku, jeśli nie będą spełniać pokładanych w nich oczekiwań.

Prelegent odwołał się do przykładu firmy Microsoft, która przez ponad dekadę oferowała klientom udany ekosystem sprzętowo-programowy: system Windows i przeglądarkę Internet Explorer. Ekspert ocenił jednak, że w obliczu ogromnego sukcesu, firma zaniechała innowacji i szybkiego odpowiadania na zmiany na rynku, a przede wszystkim - reagowania na oczekiwania klienta. Dziś prym wiedzie przeglądarka Chrome, zaś samo środowisko Windows oceniane jest jako ekosystem najgorzej dostosowany do ery mobilnej.

"Drobne detale"

Zdaniem Paytona cel stawiania oczekiwań klienta na pierwszym miejscu najpełniej realizuje firma Apple, która zaprojektowała i rozwija najbardziej zintegrowany ekosystem, w skład którego wchodzą m. in. tablet, smartfon, zegarek i komputer osobisty.

- Magia tkwi w tym, że im więcej urządzeń Apple posiadamy, tym lepiej one ze sobą współpracują, nasze doświadczenie użytkownika jest tym pełniejsze. Podejście to widoczne jest także poza bezpośrednią sferą technologii. Produkty tej firmy są tak pakowane, by podczas ich otwierania oczom klienta nie umknął napis: “Zaprojektowane przez Apple w Kalifornii”, co ma przypominać, że produkt stworzyli ludzie dla innych ludzi. Może nam się to wydawać bez znaczenia, ale takie drobne detale budują więź i zaangażowanie klienta - wyjaśnia Payton. (PAP)

W szóstej edycji konferencji UX Poland udział wzięli czołowi światowi eksperci user experience, a także kilkuset praktyków z branży nowych technologii. Oprócz sesji wykładowych, zorganizowano także warsztat, gdzie opracowywano m.in. założenia rozwiązań, które władze Warszawy planują wdrożyć, by poprawić codzienne funkcjonowanie mieszkańców miasta.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane