• rozwiń
    • WIG20 2235.52 -0.59%
    • WIG30 2531.97 -0.67%
    • WIG 58816.98 -0.55%
    • sWIG80 11572.11 -0.16%
    • mWIG40 3758.82 -0.57%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Jednak nie Polska. Jaguar Land Rover wybiera Słowację

Jednak nie Polska. Jaguar Land Rover wybiera Słowację Odtwórz: Jednak nie Polska. Jaguar Land Rover wybiera Słowację
Foto: http://newsroom.jaguarlandrover.com | Video: TVN24 BiS Foto: Brytyjski producent samochodów Jaguar Land Rover planuje wybudować nową fabrykę pojazdów na Słowacji | Video: Jednak nie Polska. Jaguar Land Rover wybiera Słowację

Jaguar Land Rover wybuduje nową fabrykę pojazdów na Słowacji. Będzie to pierwsza europejska fabryka poza granicami Wielkiej Brytanii. To cios dla Polski, bo nasz kraj był wymieniany jako faworyt w wyścigu o tę wielką inwestycję.

O sprawie jako pierwszy poinformował "Financial Times", jeszcze przed oficjalnym komunikatem Jaguara.

Nowa strategia

JLR ma zainwestować 1 mld funtów w nowy zakład, który według wstępnych planów ma produkować 300 tys. samochodów rocznie.

Producent samochodów, należący do hinduskiego koncernu Tata Motors, podpisał już list intencyjny ze słowackim rządem w sprawie budowy fabryki w zachodniej części miasta Nitra.

Premier Słowacji Robert Fico powiedział, że jest "zachwycony wskazaniem Słowacji jako preferowanego miejsca dla nowej fabryki Jaguara Land Rovera" i podkreślił, że jego rząd jest "zdecydowany na dalszy rozwój przemysłu motoryzacyjnego".

Słowacy na pokonanym polu pozostawili oferty z Polski, Węgier i Meksyku.

Decyzja o lokalizacji nowej fabryki jest pokłosiem nowej strategii wzrostu przyjętej przez producenta, aby konkurować z większymi od niego niemieckimi rywalami, a także aby zabezpieczyć się przed ewentualnym wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej - co zdecydowanie odbiłoby się na działalności zlokalizowanych tam koncernów.

Jak informuje "Financial Times", produkcja samochodów w Słowacji ma rozpocząć się w 2018 roku.

Jaguar wyprodukował w ub.r. około 450 tys. samochodów, lecz planuje rozwinąć produkcję do miliona. Z powodu zwiększenia potrzeb zdolności produkcyjne w trzech brytyjskich fabrykach: w Solihull, Castle Bromwich i Halewood zostały wykorzystane. W ub.r. JLR otworzył fabrykę w Chinach, a kolejna, w Brazylii, jest w budowie.

Porażka Polski

Komentując informację o podpisaniu umowy korespondent "Financial Times" Henry Foy napisał, że to "cios dla Polski, nie tylko dlatego, że polscy ministrowie przez miesiące przekonywali, że fabryka trafi tutaj".

Pod koniec ubiegłego miesiąca indyjska gazeta ekonomiczna "Economic Times of India" poinformowała, że w wyścigu o nową fabrykę Polska pokonała Słowację. Media dolnośląskie podawały, że inwestycja koncernu Tata miałaby powstać w Jaworze, gdzie powstaje Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej, która będzie obejmować ponad 460 ha. Także wicepremier Janusz Piechociński rozbudzał nadzieje, mówiąc, że polski rząd prowadzi rozmowy z "poważnym partnerem z sektora motoryzacyjnego". Jak dodawał, inwestor chce rozpocząć budowę fabryki jeszcze przed końcem III kwartału tego roku.

Zaporowe warunki?

Jak wynika z informacji "Pulsu Biznesu", Tata w zamian za wybór naszego kraju oczekiwał jednak od polskich władz bardzo dużo: 350 mln zł pomocy publicznej i dostępu do gruntów już we wrześniu. Na zaproponowanych przez polską stronę terenach Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej o powierzchni 460 ha znajduje się jednak kilkanaście gospodarstw. Jak twierdzi źródło "PB", "nie udałoby się przesiedlić mieszkańców w tak ekspresowym tempie". A Słowacy wprowadzili ustawę o przymusowym wysiedleniu w przypadku strategicznych inwestycji.

Materiał z Faktów TVN:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (106)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Rdeq
"350 mln zł pomocy publicznej" bardzo dobrze że się nie zgodzili, to czyste wyłudzenie kasy, pewnie jeszcze brak podatków przez ileś lat i inne preferencyjne warunki. Nie można ulegać za wszelką cenę!
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
arthurmartinuk
pamiętam jak niedawno ujadaliście tutaj, że tylko stracimy na tym interesie bo pewnie dopłacimy do tego interesu. Jak chińczycy poczytali komentarze jak bardzo ich tutaj chcemy to się nie dziwie, że wybrali inny kraj. Teraz nagle PO jest złe? To żałosne z waszej strony!!
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
tadeo1234
To akurat dobra wiadomość. Koncern który chce 350 mln PLN i masę gruntów za nasze pieniądze chce zarabiać kasę. Zwrot w postaci podatku tej inwestycji e koncern tata nastąpił by pewnie za 20 lat
  • 1
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
PL2016
Politycy PO uznali że wolą wydać pieniądze na zasiłki dla bezrobotnych, niż dofinansować nowe miejsca pracy. ŻENADA!!! Won z PO, byle do wyborów.
  • 2
  • 5
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SEBBAX
bo w Polsce są Związki zawodowe i bandyckie prawo... dlatego Skoda poszła sobie na południe i wiele, wiele innych firm...
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Frankoq
tatajaguar to obciach. Ciekawe kto kupilby bmw gdyby wkascicielem byli chinczycy.
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
addari
Chińczycy są np. właścicielami Volvo. Jakbyś miał natomiast jakiś "obciach" w postaci Jaguara z tegorocznej produkcji i chciałbyś się od niego tanio lub bezpłatnie (gdyż to przecież "obciach") uwolnić, to jestem zainteresowany :)
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
scurwy
Czemu Słowakom się opłaca pomimo, że mają złe Euro a nam nie? Czemu tam się lokuje kolejny OEM pomimo wyższych kosztów pracy? Co z PL jest nie tak??
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane