• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Szybszy i tańszy od Concorde'a. Powstaje nowy samolot ponaddźwiękowy

Szybszy i tańszy od Concorde'a. Powstaje nowy samolot ponaddźwiękowy
Foto: Boom Foto: Samolot amerykańskiej firmy Boom miałby poruszać się z prędkością 2,2 Macha

Start-up z amerykańskiego stanu Kolorado chce zbudować ponaddźwiękowy samolot pasażerski, który byłby szybszy i tańszy niż legendarny Concorde. W projekt mocno zaangażował się brytyjski miliarder Richard Branson.

Po zakończeniu w 2003 roku kariery przez uwielbianego przez miłośników lotnictwa Concorde'a, entuzjaści latania oraz biznesowe elity czekają na samolot, który byłby w stanie przemieszczać się po niebie szybciej niż dźwięk, oferując przy tym wysoki komfort podróży. Dzisiaj te marzenia wydają się bliższe rzeczywistości niż kiedykolwiek wcześniej.

Samolot amerykańskiej firmy Boom miałby poruszać się z prędkością 2,2 Macha, czyli dwa razy szybciej niż prędkość dźwięku i 2,6 razy szybciej niż jakikolwiek inny samolot. Podróż nim z Nowego Jorku do Londynu zajęłaby 3,5 godziny (dziś, korzystając z dostępnej floty zajmuje to ok. 8 godzin). Lot z San Francisco do Tokio zajęłaby 4,5 godziny, a z Los Angeles do Sydney 6.

Produktywny dzień

Jak by to wyglądało w rzeczywistości? Wyobraźmy sobie, że startujemy z Nowego Jorku o 6 rano. Na londyńskim Heathrow lądujemy o 14.30 czasu lokalnego. Mamy czas na popołudniowe spotkanie biznesowe i o 21.30 wylatujemy z powrotem do Nowego Jorku. Na miejscu jesteśmy o 20.00 czasu lokalnego, dzięki czemu zdążymy jeszcze położyć nasze dzieci do łóżka.

Ceny biletów w obie strony oscylowałyby wokół 5 tys. dolarów. Dla zwykłych zjadaczy chleba nie jest to oczywiście przystępna cena, ale dla majętnych biznesmenów zapewne nie stanowiłoby to  problemu.

Samolot wzbudził już zainteresowanie brytyjskiego miliardera Richarda Bransona. Należące do niego linie lotnicze Virgin Galactic chcą kupić 10 takich maszyn. Ewentualna transakcja byłaby warta 2 mld dolarów. Kolejnymi 15 samolotami (za 5 mld dolarów) zainteresowany jest też anonimowy europejski przewoźnik.

Branson ogłosił, że jego imperium Virgin pomoże w budowie nowej generacji samolotów ponaddźwiękowych. Rzeczniczka giganta potwierdziła w rozmowie z "The Guardian", że Virgin Galactic zapewni "inżynierię, projektowanie, produkcję, usługi, testy i inne operacje".

Nie powtórzyć błędów

Na razie szansa, że szybko zobaczymy samolot na niebie jest niewielka. Firma z Kolorado pracuje nad prototypem, który na pewno nie wystartuje w swój pierwszy lot w tym roku. Założyciel i szef firmy Blake Scholl powiedział ostatnio "Fortune", że nie potrafi określić, kiedy samoloty będą gotowe do lotów komercyjnych.

Przed Boom stoi spore wyzwanie, firma musi uniknąć pułapek, które uziemiły Concorde'a. Start-up twierdzi, że samolot może odnieść sukces dzięki nowoczesnej aerodynamice, kompozytom z włókna węglowego i mądrej strategii biznesowej.

- Concorde był po prostu za drogi, aby latać - stwierdził Sholl, przypominając, że bilety na ten samolot kosztowały 20 tys. dolarów. Jak dodał, trzeba obniżyć ceny biletów i zbudować samolot odpowiedniej wielkości, dzięki czemu nie będzie problemów z jego zapełnieniem.

Nieziemski widok

Samolot będzie miał 40 miejsc w dwóch rzędach po obu stronach korytarza. Oznacza to, że każdy będzie mógł siedzieć przy oknie. Jest to dość istotne, ponieważ samolot ma latać na wysokości 60 tys. stóp (ponad 18 km) i pasażerowie będą mogli podziwiać krzywiznę Ziemi. Siedzenia będą podobne do tych, które teraz możemy spotkać w pierwszej klasie w innych samolotach.

Zespół pracuje nad 30 maszynami. Scholl, pilot i były dyrektor Amazona, zwerbował do pomocy byłych pracowników NASA, Boeinga i Lockheeda. Jego doradcą jest amerykański astronauta Mark Kelly. - To nie jest science-fiction. My to naprawdę robimy - powiedział.

Przyznał, że wciąż potrzebuje znacznie więcej środków, aby wzbić prototyp w powietrze. Jak dotąd w firmę zainwestowano ok. 2 mln dolarów, głównie dzięki przedsiębiorstwom z Doliny Krzemowej. Ale kolejni inwestorzy ponoć czekają już w kolejce.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (8)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
andrzej_buras
Start-up z amerykańskiego stanu Kolorado chce zbudować ponaddźwiękowy samolot pasażerski który przewoziłby też więcej bomb i innej broni
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Bytomska_Nacja
Ale kolejni inwestorzy ponoć czekają już w kolejce.
ja na razie zarabiam 1750 zł ale mój szef już czeka w kolejce aby dać mi 3000. Na razie czeka bo się zapchałem kasą i nie mogę przyjąć więcej...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
felix_baron
Czy moze ktos nam objasnic wg. jakiego wzoru obliczano ... za 10 maszyn jest 2 miliardy, wiec i.l.e moze byc z.a 15 maszyn ... 5 piec miliardow ... w O w , nie jestem mocny w matematyce, a.l.e , cosik sie chiba komus p.o..mieszalo .....
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane