• rozwiń
    • WIG20 2317.70 +0.21%
    • WIG30 2663.13 +0.30%
    • WIG 59759.16 -0.56%
    • sWIG80 11948.34 -0.51%
    • mWIG40 4165.76 -1.73%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:12

Dostosuj

Orlen dogadał się z koleją na Litwie

Wynagrodzenie zarządu PKN Orlen w 2018 roku wyniosło łącznie ponad 4,7 miliona złotych Odtwórz: Wynagrodzenie zarządu PKN Orlen w 2018 roku wyniosło łącznie ponad 4,7 miliona złotych
Wynagrodzenie zarządu PKN Orlen w 2018 roku wyniosło łącznie ponad 4,7 miliona złotych "Źródło: PKN Orlen"

Litewska państwowa spółka kolejowa Lietuvos Geleżinkeliai (LG) i polska spółka naftowa Orlen Lietuva osiągnęły porozumienie w spornej kwestii dotyczącej taryf za przewóz ładunku koleją.

Kancelaria rządu Litwy poinformowała we wtorek, że w środę zostanie podpisana uzgodniona umowa partnerska. Udział w uroczystości podpisywania umowy wezmą premier Litwy Saulius Skvernelis, litewski minister transportu Rokas Masiulis, dyrektor generalny LG Mantas Bartuszka i prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński.

Szczegóły umowy na razie nie są ujawniane. Według agencji BNS, LG i Orlen osiągnęły kompromis w sprawie przewozu produktów ropopochodnych koleją i wzajemnego zadłużenia za lata 2014 - 2016.

Zgodnie z porozumieniem, stawki kolejowe, które będzie płacił Orlen w latach 2017-2023 będą nieco wyższe niż dotychczas, ale niższe niż zostało to przewidziane we wcześniejszej umowie. Obie strony mają także odstąpić od licznych spraw sądowych i postępowań arbitrażowych, toczących się przed litewskimi sądami.

Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów. Od 2008 r., gdy zdemontowano 19 km torów w kierunku łotewskiego miasta Renge Orlen Lietuva jest zmuszone do transportu swych produktów dłuższą, liczącą 150 km drogą kolejową. Rozmowy między PKN Orlen, Orlen Lietuva a LG w sprawie spornych kwestii toczyły się od lat. W grudniu 2014 r. Orlen Lietuva złożyła w sądzie arbitrażowym w Wilnie wniosek o wszczęcie postępowania arbitrażowego przeciw Lietuvos Geleżinkeliai, w którym domaga się przeliczenia taryf za przewozy kolejowe zgodnie z umową zawartą z litewskim podmiotem kolejowym. Również LG wszczęły postępowania sądowe, w których domagają się od Orlen Lietuva zapłaty z tytułu opłat za przewozy kolejowe.

PKN Orlen kupił w 2006 r. za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.

Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane