• rozwiń
    • WIG20 2358.76 -0.57%
    • WIG30 2707.91 -0.52%
    • WIG 60680.62 -0.46%
    • sWIG80 11980.99 -0.07%
    • mWIG40 4175.74 -0.18%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Bruksela bada pomoc dla stoczni. Wiceminister: jednoprocentowy podatek zgodny z zasadami

Gróbarczyk: priorytety resortu to m.in. odbudowa przemysłu stoczniowego Odtwórz: Gróbarczyk: priorytety resortu to m.in. odbudowa przemysłu stoczniowego
Gróbarczyk: priorytety resortu to m.in. odbudowa przemysłu stoczniowego "Źródło: tvn24"

Zryczałtowany podatek w wysokości 1 procent dla stoczni jest zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa - powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, oceniając decyzję Komisji Europejskiej o wszczęciu dochodzenia w tej sprawie.

- Cieszymy się, że Komisja Europejska zatwierdziła pomoc, jaką Polska zaplanowała dla małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze stoczniowym w województwach pomorskim i zachodniopomorskim - powiedział wiceminister.

- Jednocześnie Komisja Europejska analizuje temat zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 1 procent przed podjęciem końcowej decyzji. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej potwierdza, iż proponowane rozwiązanie jest w pełni zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa - mówił w poniedziałek Witkowski Polskiej Agencji Prasowej.

- Ale oczywiście będziemy rozmawiać z Komisją Europejską i przedstawimy jej stosowne wyjaśnienia w tej kwestii - dodał.

Pomoc dla stoczni

KE wszczęła w poniedziałek dochodzenie w sprawie zachęt podatkowych dla polskich stoczni, które jej zdaniem mogą dawać niektórym stoczniom przewagę nad konkurentami. Zatwierdziła też pomoc inwestycyjną dla małych i średnich firm w sektorze stoczniowym w Polsce.

We wrześniu 2016 roku Polska przyjęła ustawę, która umożliwiła stoczniom w Polsce płacenie zryczałtowanego podatku w wysokości 1 proc. od sprzedaży pochodzącej z budowy i przebudowy statków zamiast powszechnie obowiązującego podatku dochodowego od osób prawnych lub od osób fizycznych.

Wariant ten daje stoczniom możliwość zapłaty niższego podatku niż w ramach zwykłego podatku dochodowego od osób prawnych (19 proc. dochodu podlegającego opodatkowaniu) lub od osób fizycznych (18 lub 32 proc. dochodu podlegającego opodatkowaniu w przypadku osób fizycznych oraz 19 proc. w przypadku przedsiębiorców). Ponadto obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku jest wstrzymany do czasu ukończenia budowy lub przebudowy statku.

Dochodzenie Komisji

Komisja rozpoczęła analizowanie proponowanych zachęt podatkowych dla stoczni, gdy Polska zgłosiła je Brukseli w grudniu 2016 roku.

KE podała, że nie kwestionuje prawa Polski do decydowania o własnym systemie podatkowym, jednak zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej musi zweryfikować, czy system podatkowy jest zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa i nie przyznaje on "selektywnej korzyści niektórym przedsiębiorstwom względem innych".

Obawy

Komisja obawia się, że proponowany zryczałtowany podatek od sprzedaży stanowi tzw. pomoc operacyjną, wykorzystującą fundusze publiczne, by zwolnić stocznie z kosztów, które w przeciwnym razie musiałyby ponieść w ramach bieżącej działalności. Pomoc operacyjna nie jest dopuszczalna zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, ponieważ zakłóca zasady uczciwej konkurencji. KE obawia się, że ta pomoc zaszkodziłaby stoczniom w UE, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach polskiego systemu podatkowego. "Ponadto pomoc nie wydaje się konieczna, biorąc pod uwagę, że istnieją w Polsce stocznie, które są w stanie konkurować na rynku na podstawie własnych osiągnięć" - wskazuje Komisja.

Jak podkreśla KE, nie oznacza to, że Polska nie może interweniować w sprawie przemysłu stoczniowego na swoim terytorium. Niektóre kategorie pomocy, takie jak pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną lub pomoc regionalna, są dozwolone na podstawie unijnych zasad pomocy państwa. Te rodzaje pomocy są - zdaniem Komisji - skuteczniejsze i w mniejszym stopniu zakłócają konkurencję niż pomoc operacyjna.

Komisja zbada teraz, czy jej wstępne zastrzeżenia zostaną potwierdzone. Wszczęcie dochodzenia daje zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia swoich uwag.

"Rutynowa procedura"

- Dochodzenie Komisji Europejskiej w sprawie zachęt podatkowych dla polskich stoczni to rutynowa procedura, która niczego nie przesądza – uważa tymczasem kierownik Katedry Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw Uniwersytetu Szczecińskiego prof. Dariusz Zarzecki.

- Decyzja Komisji Europejskiej jeszcze niczego nie przesądza – powiedział PAP Zarzecki. - Można powiedzieć, że to rutynowa procedura w przypadku nietypowych rozwiązań prawnych, a ustawa stoczniowa jest taka, ponieważ ma sprzyjać rozwojowi przemysłu stoczniowego w Polsce – dodał.

- Zdaniem polskich specjalistów pracujących nad ustawą nie narusza ona prawa unijnego. Z kolei po stronie unijnej, jest na razie jedynie obawa, czy takie naruszenie ewentualnie nie nastąpiło – powiedział Zarzecki.

W ocenie profesora sposób opodatkowania, o którym mowa w ustawie, nie powinien budzić kontrowersji. - Myślę, że ryczałtowy podatek nie powinien być problemem, jeżeli będzie stosowany do wszystkich podmiotów danego typu – powiedział Zarzecki.

Szef Katedry Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw Uniwersytetu Szczecińskiego zwrócił także uwagę, że rozwiązania zawarte w ustawie nie dotyczą - wedle jego wiedzy - zbyt wielu firm. Jak dodał, "może się okazać, że rozmawiamy o rozwiązaniach, które nie są na razie stosowane w szerokim zakresie".

Pomoc przedsiębiorstwom

W poniedziałek KE zatwierdziła też program regionalnej pomocy inwestycyjnej, który ma na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze stoczniowym w województwie pomorskim oraz zachodniopomorskim. Pomoc zostanie przyznana w formie dotacji, dopłat do oprocentowania i gwarancji. Całkowity budżet wynosi ok. 77 mln zł (ok. 18 mln euro).

W tym przypadku Komisja stwierdziła, że pomoc będzie wspierać nowe inwestycje mające na celu modernizację sektora, który od lat jest bardzo ważny dla lokalnej gospodarki. Komisja ustaliła, że pomoc została ograniczona do niezbędnego minimum, uznając więc, że pozytywne skutki projektu dla rozwoju regionalnego wyraźnie przewyższają zakłócenia konkurencji spowodowane pomocą państwa.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane