• rozwiń

Temat: Rząd PiS

Polski centralny port lotniczy nie może liczyć na pieniądze z Brukseli

Polski centralny port lotniczy nie może liczyć na pieniądze z Brukseli
Foto: pexels.com Foto: W obecnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej nie przewidziano finansowania lotnisk

Ewentualna budowa Centralnego Portu Lotniczego nie może liczyć na dofinansowanie z unijnego budżetu na lata 2014-2020 - ocenił wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Według niego Komisja Europejska jest obecnie nieprzychylnie nastawiona do inwestycji w transport lotniczy. O budowie "międzynarodowego, światowego lotniska, gdzieś niedaleko Warszawy" mówił między innymi Jarosław Kaczyński.

Na razie nie ma decyzji, czy centralny port w ogóle powstanie. Analizy dotyczące tego lotniska są jednak wpisane w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, który przewiduje też wsparcie rozwoju sektora transportu lotniczego.

Brak finansowania

Wiceminister Kwieciński na spotkaniu z dziennikarzami powiedział, że w obecnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej nie przewidziano finansowania lotnisk ani krajowych, ani regionalnych.

- Jedynie wyjątkiem tutaj może być finansowanie działań związanych z podniesieniem poziomu bezpieczeństwa na lotniskach. To jest jedyny wyjątek, który możemy tutaj wykorzystać do wspierania - wskazał.

Podkreślił, że takie podejście nie ogranicza się do Polski, ale wszystkich krajów korzystających z polityki spójności.

- Jeżeli rozmawiamy o Centralnym Porcie Lotniczym w Polsce, nad którym to przedsięwzięciem rząd w tej chwili pracuje, to nie bierzemy tutaj pod uwagę finansowania unijnego tego lotniska - zaznaczył Kwieciński.

- Po pierwsze dlatego, że nowe finansowanie na tego typu przedsięwzięcia mogłoby być możliwe dopiero po roku 2020, czyli w kolejnej perspektywie finansowej, a po drugie - jak mówiłem - nastawienie Komisji Europejskiej jest dosyć nieprzychylne dla przedsięwzięć w transporcie lotniczym - wyjaśnił.

Plan Morawieckiego

Nieprzychylność Komisji wynika między innymi z dofinansowania w przeszłości projektów lotniczych, które okazały się nierentowne. Na przykład w Hiszpanii niektóre lotniska regionalne mimo nowoczesnej infrastruktury, nie są w stanie przyciągnąć żadnych przewoźników.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 roku przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 roku zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2030 roku będzie to już 60 mln osób.

O centralnym porcie

W ubiegłym roku na Forum Ekonomicznym w Krynicy prezes PLL LOT Rafał Milczarski, prezentując strategię spółki do 2020 roku, powiedział, że budowa lotniska centralnego w Polsce to konieczność zarówno z perspektywy rynku lotniczego, jak i z perspektywy naszego interesu narodowego.

W jego ocenie takie lotnisko może być przedsiębiorstwem generującym ogromne zyski i powinno obsługiwać na około 50 mln pasażerów.

 

Jarosław Kaczyński chce dużego lotniska. Zobacz fragment rozmowy z prezesem PiS (17.02.2017):

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane