• rozwiń
    • WIG20 2190.93 +0.71%
    • WIG30 2523.74 +0.95%
    • WIG 56772.23 +0.81%
    • sWIG80 11473.97 -0.67%
    • mWIG40 3941.03 +1.71%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Bronią kierowców w Strasburgu. Niebezpieczne przepisy o płacy minimalnej

Bronią kierowców w Strasburgu. Niebezpieczne przepisy o płacy minimalnej
Foto: Shutterstock Foto: Przepisy o płacy minimalnej w Niemczech i Franci uderzają w przewoźników z innych państw

Parlament Europejski zajmie się dziś nowymi przepisami o płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców w Niemczech i Francji. O przeprowadzenie debaty wnioskowali przedstawiciele Polski, ponieważ po wprowadzeniu w życie przepisów polskie firmy transportowe mogą stracić rynek przewozów w tych krajach. Może to być też początek wprowadzania ograniczeń na rynku pracy dla innych branż.

Europosłowie Tomasz Poręba, Kosma Złotowski i Zbigniew Kuźmiuk (PiS) zadali Komisji Europejskiej ustne pytanie, dotyczące nowych przepisów we Francji i w Niemczech. Debata, która dziś odbędzie się w Strasburgu, ma wyjaśnić wątpliwości dotyczące prawa, które godzi w interesy m.in. polskich przewoźników. Przedstawiciele PE chcą poznać uzasadnienie wprowadzenia przepisów od niemieckiego rządu.

Wbrew zasadom

Na mocy niemieckiej ustawy o płacy minimalnej (tzw. MiLoG) od dnia 1 stycznia 2015 r. minimalna stawka godzinna dla pracownika pracującego na terytorium Niemiec nie może być niższa niż 8,50 EUR. Ma to zastosowanie również do pracowników sektora transportu, których pracodawcy mają siedzibę poza terytorium Niemiec.

Problem mają przewoźnicy bez stałej siedziby w Niemczech, którzy przejeżdżają tranzytem przez ten kraj, też w przypadku kabotażu i transportu transgranicznego.

"Ponadto ustawa wprowadza nadmierne obowiązki w zakresie rejestracji, kontroli i sprawozdawczości, które to obowiązki wykraczają daleko poza to, co jest konieczne, powodują dodatkowe koszty i nakładają niewspółmierne obciążenie administracyjne, co uniemożliwia przedsiębiorstwom transportowym z innych państw członkowskich prowadzenie działalności na wewnętrznym rynku UE." - napisali europosłowie w interpelacji do KE.

Od 1 lipca takie przepisy obowiązują także we Francji. Zgodnie z regulacjami Paryża kierowca ciężarówki musi zarabiać minimum 9,67 euro za godzinę, a jego pracodawca utrzymywać we Francji swoje przedstawicielstwo.

Strony niemiecka i francuska otrzymały już w połowie czerwca upomnienia od Komisji Europejskiej. Zdaniem instytucji, prawo narusza zasady, które obowiązują na jednolitym rynku krajów członkowskich.

 

Płaca minimalna w górę. Wszystko co musisz wiedzieć:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
presley24
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kolom
Totalnie nie racjonalna postawa polskich władz. Jeździsz, śpisz, jesz, kupujesz - powinieneś zarabiać jak obywatel tego kraju. Jak się patrzy na „pikniki” naszych kierowców na zachodnich parkingach to wyglądają jak niewolnicy i przypominają „cyganów” a nie pracowników w delegacji.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane