• rozwiń
    • WIG20 2344.03 +0.97%
    • WIG30 2681.21 +0.94%
    • WIG 60902.04 +1.18%
    • sWIG80 11928.15 +0.52%
    • mWIG40 4035.38 +0.48%

Ostatnia aktualizacja: 2019-07-19 17:15

Dostosuj

Uważaj na swoje oszczędności. Banki ostrzegają: problem jest poważny

Ekspertka o oszustwach internetowych Odtwórz: Ekspertka o oszustwach internetowych
Ekspertka o oszustwach internetowych "Źródło: TVN24 BiS"

Związek Banków Polskich wraz z kilkoma podmiotami ostrzega przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności. "Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez internet" - czytamy w komunikacie.

Eksperci poinformowali, że przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy, na przykład Dotpay, PayU, czy Przelewy24. "Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy" - podano.

ZBP ostrzega

W komunikacie wskazano, że ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. "Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji na przykład zaciągnięcia zobowiązań finansowych" - czytamy.

Zwrócono uwagę, że przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony.

Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMS-ach, komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe sklepy internetowe.

Przykłady fałszywych stron internetowych przygotowanych przez przestępców:






Co zrobić

Jak radzą eksperci, aby nie zostać ofiarą przestępców należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów.

Po pierwsze, należy uważać na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (na przykład 0,76 zł) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. "Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (na przykład operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy)" - wskazano.

Po drugie, jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, należy sprawdzić w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie należy logować się na tej stronie. Nie należy również podawać tam swoich danych.

Po trzecie, czytaj uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym od swojego banku.





Ponadto, jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL oraz najbliższej jednostce policji.

Banki ostrzegają

Autorami komunikatu są: Prokuratura Krajowa, Komenda Główna Policji, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP.

Ostrzeżenie w tej sprawie zamieściły na swoim stronach między innymi Credit Agricole i Bank Pocztowy.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane