• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

Planujesz zakupy w czarny piątek? Sprawdź, jakie masz prawa

Planujesz zakupy w czarny piątek? Sprawdź, jakie masz prawa
Foto: Shutterstock Foto: W tym roku czarny piątek przypada 25 listopada

Czy mogę reklamować towar kupiony w obniżonej cenie? Co zrobić, jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na metce? Jak zrezygnować z zakupów w zagranicznym sklepie internetowym? Przed czarnym piątkiem UOKiK oraz Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowały porady dla kupujących na wyprzedażach i promocjach.

Czarny piątek (ang. Black Friday) to amerykańska tradycja. Obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i właśnie od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Możemy spodziewać się promocji głównie w sklepach z elektroniką oraz odzieżowych.

W tym roku czarny piątek przypada 25 listopada. I jak przypomina w komunikacie UOKiK, kupując podczas wyprzedaży i promocji, konsumenci mają takie same prawa jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej.

Prawa konsumentów

Po pierwsze, konsumenci mają prawo do prawdziwej informacji o wysokości obniżki. "Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa" - wskazuje UOKiK.

Jednocześnie Urząd zaleca pytanie, sprawdzanie (np. w internecie), ile zniżki oferuje sprzedawca oferuje, a następnie ocenę, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.

Po drugie, konsumenci mają prawo do zakupu towaru w korzystniejszej cenie. "Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie" - podkreślono w komunikacie.

Należy również pamiętać, że zgodnie z obowiązującym prawem możemy dokonać zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że w tym celu przekażemy sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

"Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady" - wyjaśnia UOKiK.

Konsument może również zareklamować u sprzedawcy wadliwy towar pochodzący z promocji. Czas na reklamację upływa po dwóch latach. W tym czasie, jeżeli towar jest wadliwy, można zażądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna - odstąpić od umowy. W tym celu konsument może skorzystać z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.

W przypadku kiedy szukamy ofert za granicą UOKiK wskazuje, że należy sprawdzić, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.

Bezpłatna pomoc

W razie  wątpliwości Urząd zachęca także do skorzystania z bezpłatnej pomocy dla konsumentów. Możemy zrobić to na dwa sposoby: dzwoniąc na specjalną infolinię lub wysyłając na wiadomość na adres porady@dlakonsumentow.pl.

Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy konsumenci mogą szukać w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.

 

Zobacz rozmowę o Czarnym Piątku. W programie "Otwarcie dnia" w TVN24 BiS gościły Dorota Malesa oraz Magda Jagnicka (22.11.2016):

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane