• rozwiń
    • WIG20 2162.76 -0.99%
    • WIG30 2484.45 -0.99%
    • WIG 56179.90 -0.68%
    • sWIG80 11541.81 -0.69%
    • mWIG40 3874.02 -0.52%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 13:05

Dostosuj

Temat: Chiny

Chińczycy na zakupach. Chcą kupić 300 amerykańskich samolotów

Boeing 737-800 Next Generation Odtwórz: Boeing 737-800 Next Generation
Boeing 737-800 Next Generation "Źródło: Boeing"

Chińczycy zamówią u amerykańskiego producenta samolotów Boeing trzysta maszyn o łącznej wartości 37 miliardów dolarów, licząc po cenach katalogowych - wynika z jednej z umów zawartych w Pekinie przy okazji wizyty w Chinach prezydenta USA Donalda Trumpa.

Wiele wskazuje jednak na to, że część tej liczby stanowią samoloty, które już wcześniej znajdowały się na liście zamówień.

Szczegóły zamówienia

Państwowa firma China Aviation Supplies, która wypożycza samoloty chińskim liniom lotniczym, ogłosiła, że zawarte w czwartek porozumienie dotyczy 260 wąskokadłubowych samolotów typu B-737s i 40 szerokokadłubowych samolotów typu B-787s. Nie podano na razie, ile z tych zamówień ma charakter wiążący.

Agencja Reutera sugeruje, że nowa umowa może się w znacznej części pokrywać z podobnym zamówieniem ogłoszonym podczas wizyty prezydenta Chin Xi Jinpinga w USA w 2015 roku. Kontrakt ten, oceniany wówczas na 38 mld dolarów, dotyczył m.in. zakupu 190 samolotów B-737s, 50 maszyn szerokokadłubowych i wynajmu 60 dodatkowych B-737s.

Rzecznik Boeinga odmówił komentarza na temat proporcji nowych i starych zamówień w ogłoszonym w czwartek porozumieniu. Boeing najczęściej pozostawia klientom decyzję, jakie szczegóły umów będą ujawnione publicznie - wyjaśnia Reuters.

Odpowiedzi na to pytanie, pomimo prób Bloomberga, nie udało się również uzyskać od China Aviation Supplies.

Rywalizacja z Airbusem

Niezależnie od wątpliwości w sprawie liczby faktycznie zamówionych przez Chiny samolotów, według Boeinga jedna na cztery produkowane przez niego obecnie maszyny trafią do chińskich klientów, co sugeruje duże zapotrzebowanie na tym rynku.

"Boeing rywalizuje o chiński rynek z europejskim Airbusem, a obie firmy otworzyły w tym kraju montażownie. Obecnie floty chińskich przewoźników składają się z porównywalnej liczby maszyn obu producentów, ale w ostatnim czasie Boeing wyszedł na prowadzenie w zakresie nowych zamówień z tego kraju" - oceniła cytowana przez Reutera badaczka rynku transportu pasażerskiego Corrine Png.

Trzy największe chińskie linie lotnicze - Air China, China Eastern Airlines i China Southern Airlines - planują powiększyć swoje floty łącznie o 600 samolotów do 2020 roku - wynika ze sprawozdań finansowych tych przedsiębiorstw.

Kilkanaście kontraktów

Umowa na samoloty Boeinga jest jednym z kilkunastu kontraktów podpisanych w czwartek w Wielkiej Hali Ludowej w Pekinie przy udziale prezydentów Chin i USA. Porozumienia te opiewają łącznie na 253 mld dolarów, ale według komentatorów liczba ta została przez Chińczyków sztucznie "napompowana", by wywrzeć większe wrażenie.

Trump wielokrotnie sygnalizował, że jednym z głównych celów jego trwającej i zarazem pierwszej podróży do Azji jest zmniejszenie deficytu USA w handlu z Chinami, Japonią czy Koreą Południową. Ujemne saldo obrotów handlowych USA z Chinami wyniosło w ubiegłym roku prawie 350 mld dolarów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Jerzycoke
Teraz też możemy im sprzedać parę łodzi podwodnych ze stoczni w Radomiu !!!! Nooo i przemysł drzewny i papierniczy mógłby mocno zaatakować, eksportując półtora miliarda różańców i książeczek do nabożeństwa !!!! Ooogromny rynak zbytu :)
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane