• rozwiń

Temat: Poradnik tvn24bis.pl

Jak znaleźć firmę po NIP? Ta wyszukiwarka ci pomoże

Indywidualny rachunek podatkowy. Opłacimy PIT, CIT i VAT Odtwórz: Indywidualny rachunek podatkowy. Opłacimy PIT, CIT i VAT
Indywidualny rachunek podatkowy. Opłacimy PIT, CIT i VAT "Źródło: podatki.gov.pl"

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to elektroniczny rejestr przedsiębiorców. Portal ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Wyjaśniamy, jak działa.

CEIDG - co to jet?

"CEIDG bardzo ułatwia prowadzenie firmy. Dzięki niemu możesz założyć firmę, zmieniać dane we wpisie, a także zawiesić, wznowić lub zamknąć działalność gospodarczą" - tak zachwalany jest portal na rządowej stronie.

Wyjaśniono tam również, że portal skierowany jest do:

  • przedsiębiorców,
  • osób, które chcą zarejestrować działalność gospodarczą,
  • osób, które szukają informacji na temat firm i przedsiębiorców.

CEIDG - jak działa?

CEIDG powstał przede wszystkim po to, by ułatwić przedsiębiorcom założenia własnej firmy. Centralna ewidencja w internecie pozwala na składanie wniosku bez wychodzenia z domu. Ponadto, przedsiębiorcy z założoną już działalnością mogą wprowadzać zmiany, zawiesić, wznowić lub zlikwidować firmę. Dla podatników są to przede wszystkim szybsze i prostsze metody kontaktowania się z urzędem.

Wyszukiwarka, czyli dostęp do zawartych w systemie informacji również była ważnym aspektem i celem pomysłodawców. Każdy z dostępem do internetu może skorzystać z bezpłatnej bazy danych, w której znajdzie informacje o firmach prowadzonych przez osoby fizyczne i zarejestrowanych w Polsce. Dzięki CEIDG można też mieć dostęp do danych Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

W wyszukiwarce CEIDG wystarczy np. wpisać nazwę firmy, nazwisko właściciela lub NIP i sprawdzić, czy podane dane są w bazie.

CEIDG - założenie firmy

Aby założyć firmę i zarejestrować działalność przez internet potrzebny będzie Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany. Do złożenia wniosku możemy również wyznaczyć pełnomocnika. Rejestracja jest bezpłatna.

Aby zarejestrować działalność przez internet musimy wypełnić i złożyć wniosek na stronie CEIDG. Aby wysłać i podpisać wniosek CEIDG-1 przez internet potrzebujemy oprócz bezpłatnego Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, konta na stronie CEIDG oraz adresu e-mail.

Wniosek CEIDG-1

We wniosku CEIDG-1 musimy podać następujące dane:

  • imię, nazwisko, PESEL,
  • adres zamieszkania oraz adresy związane z zakładaną działalnością,
  • nazwę firmy,
  • kody PKD związane z zakładaną działalnością,
  • liczbę zatrudnianych pracowników,
  • dane dotyczące ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
  • formę opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • adres przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy,
  • informacje o rachunkach bankowych,
  • informację o ewentualnym pełnomocnictwie.

WSZYSTKO, CO TRZEBA WIEDZIEĆ O ZAŁOŻENIU FIRMY PRZEZ INTERNET >>>

Kiedy i jak powstała CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to efekt wprowadzenia ustawy z 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej. Wcześniej działały tylko gminne, a co za tym idzie rozproszone po całym kraju, Ewidencje Działalności Gospodarczej. CEIDG to scentralizowany system, nad którym pieczę sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.

CEIDG powstała 1 lipca 2011 roku i zastąpiła gminne ewidencje, w których rejestrowani byli przedsiębiorcy.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane