• rozwiń
    • WIG20 2306.67 -0.64%
    • WIG30 2645.43 -0.77%
    • WIG 59975.08 -0.66%
    • sWIG80 11878.34 -0.22%
    • mWIG40 4036.80 -0.86%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Wynajem lokali turystom staje się hitem. "Ludzie chcą zarabiać na tym pieniądze"

10 najbardziej zrelaksowanych miast Odtwórz: 10 najbardziej zrelaksowanych miast
10 najbardziej zrelaksowanych miast "Źródło: tvn24bis.pl"

Młodzi ludzie podczas swoich podróży często nie korzystają już z ofert hoteli, ale wynajmują mieszkania czy domy od prywatnych ludzi. To zjawisko ekonomii współdzielenia jest wyzwaniem dla turystyki, również w Polsce – przekonuje Dorota Lorenc, ekspertka zarządzania marketingowego w turystyce.

Jak przypomniała, znana od wieków idea  (ang. sharing economy) polega na wymienianiu się dobrami między ludźmi – jedni dzielą się swoimi niewykorzystywanymi aktywami, użyczając je innym, którzy mogą je nabyć w niższej cenie niż od profesjonalnych podmiotów.

Zdaniem Lorenc, w Polsce ekonomia współdzielenia zaczyna się pojawiać i z pewnością się przyjmie na większą skalę.

- Może to jednak przyjąć bardziej skomercjalizowaną formę, bo w samej idei sharing economy chodziło o wymianę, pozyskanie dodatkowych przychodów, znajomości, doświadczenia, natomiast coraz częściej zauważam, że u nas stawiamy na biznes, że ludzie po prostu chcą zarabiać na tym pieniądze – zaznaczyła Lorenc, która jest doktorantką na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

W dobie internetu i technologii mobilnych – kontynuowała ekspertka – ekonomia współdzielenia nabrała szerszego rozgłosu, prężnie rozwijając się m.in. w turystyce.

Krótkoterminowy wynajem

- Właściciele niewykorzystanych pokojów czy nieruchomości użyczają ich, stanowiąc tym samym konkurencję dla hotelarstwa. Te przestrzenie są jednak zdecydowanie tańsze, a same usługi – bardziej nakierowane na przeżywanie niż kupowanie. Hotel jest bowiem nastawiony na bardzo zestandaryzowaną usługę; nie zajmie się gośćmi w taki sposób, jak prywatna osoba – wskazała Lorenc.

Oferty tego typu można znaleźć m.in. na powstałym w 2008 r. portalu Airbnb – największej takiej platformie na świecie, o globalnym zasięgu – który pośredniczy w wynajmie. Właśnie dzięki tej platformie zaczął się boom na tego typu usługi.

- Korzystają z tego w większości ludzie młodsi, można powiedzieć, że to millenialsi. To ludzie otwarci na nowości, odważni, którzy niekoniecznie szukają komfortu, ale doświadczeń, czegoś nowego, nowych znajomości, a jednocześnie chcą też zaoszczędzić – mówiła Lorenc.

Jej zdaniem użyczający noclegu są często otwarci, by być przewodnikami po okolicy, dają rady, do jakiej restauracji pójść, są otwarci na wspólne gotowanie posiłków, które oni sami na co dzień spożywają.

Zdaniem Lorenc, osoby oferujące tego typu usługi to też zazwyczaj ludzie młodzi, choć coraz częściej można spotkać również osoby starsze. - Osoby starsze nie oferują jednak tak rozbudowanych usług, w ich przypadku niekoniecznie wchodzi w grę np. przewodnictwo czy gotowanie – wskazała.

Zyski hoteli spadły

Ten sposób na pobyt w innym miejscu przyjął się szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. - Badania mówią, że w Stanach Zjednoczonych zyski hoteli z powodu istnienia platformy Airbnb spadły o 8-10 procent. Chodzi tu o hotele 1-2 gwiazdkowe, które nie są nastawione na gości biznesowych, ale na prywatne, tańsze zakwaterowanie - powiedziała.

W ocenie Lorenc, w Polsce ten trend zaczyna się również pojawiać, choć jeszcze nie na taką skalę. - Często można już spotkać oferty wynajmu pokoju w prywatnych nieruchomościach, ale ludzie nie ogłaszają się jeszcze tak intensywnie przez internet – podała.

Jej zdaniem, Polacy są trochę zamkniętym społeczeństwem.  - Kluczowe jest tutaj zaufanie między ludźmi – podkreśliła Lorenc.

Popularność prywatnych kwater jest wyzwaniem dla branży hotelarskiej, która dostrzega problem. Pojawiają się plany nowych inwestycji nastawione na otwieranie przestrzeni dla gości, na koncerty, wystawy, zajęcia jogi itp. Hotele starają się wyjść naprzeciw nowym oczekiwaniom klientów poprzez odmienny design pokoi, mniej formalny charakter wystroju, zbliżanie warunków pobytu do jak najbardziej domowych.

- Obiekty chcące zawalczyć o gości korzystających z usług prywatnych osób zdecydowanie powinny postawić na mniej zestandaryzowany i zautomatyzowany charakter obsługi, na czynnik ludzki, który byłby nastawiony na indywidualnego gościa i jego potrzeby - podsumowała ekspertka.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane