• rozwiń
    • WIG20 2286.46 -0.60%
    • WIG30 2629.28 -0.57%
    • WIG 59092.01 -0.48%
    • sWIG80 11610.11 +0.08%
    • mWIG40 4032.87 -0.30%

Ostatnia aktualizacja: 2019-06-14 17:15

Dostosuj

Używane będą droższe, ale nie nowe lamborghini. Sześć rzeczy o zmianach w akcyzie

Używane będą droższe, ale nie nowe lamborghini. Sześć rzeczy o zmianach w akcyzie
Foto: Ben/Flickr (CC BY-SA 2.0) Foto: Od stycznia 2017 r. wzrośnie akcyza na używane samochody

Od stycznia kierowców mogą czekać radykalne zmiany: przy rejestracji auta prosto z salonu zyskają preferencje w stosunku do starych. Stanie się tak, jeżeli w życie wejdzie ustawa zmieniająca wartość akcyzy. Ma ona uzależniać opłatę od wieku auta i pojemności silnika. I tak za sprowadzonego z zagranicy trzynastoletniego VW Passata 1,9 TDI teraz akcyza wynosi 380 zł, a od stycznia - aż 2481 zł. Zyskają natomiast właściciele nowych, luksusowych aut. Skąd ta rewolucja i ile wkrótce zapłacimy za samochód? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

W marcu br. senacka Komisja Infrastruktury wyszła z inicjatywą ustawodawczą zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu opodatkowania samochodów podatkiem akcyzowym. - Z naszych informacji wynika, że do końca miesiąca Senat ma wrócić do prac nad tymi propozycjami. Jest szansa, że zakończą się one jeszcze w tym roku, więc zmiana mogłaby wejść w życie 1 stycznia 2017 r. - mówił pod koniec października wiceminister finansów Wiesław Jasiński.

1. Na czym polegają zmiany?

Nowe przepisy akcyzowe, przygotowane przez resort finansów, uzależnią wysokość akcyzy od dwóch czynników: roku produkcji auta i pojemności jego silnika. - Pośrednio uwzględniony zostanie czynnik środowiskowy. Przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu przedziały wynikają z okresów stosowania kolejnych norm emisji spalin - informuje Ministerstwo Finansów.

Podatek obejmie zarówno auta osobowe jak i dostawcze.

2. Dlaczego rząd chce wprowadzić zmiany w podatku akcyzowym?

Oprócz oczywistego powodu, jakim są dodatkowe wpływy do budżetu, rząd wprowadzając zmiany w akcyzie chce zniechęcić kierowców do sprowadzania starych samochodów i promować zakup nowych aut. Resort planuje w ten sposób też wyeliminować proceder zaniżania wartości aut sprowadzanych z zagranicy, co jest stosowane obecnie dla zaniżenia płaconej przy rejestracji aut akcyzy.

3. Ile kierowcy płacą teraz?

Obowiązujące przepisy uzależniają wysokość stawki akcyzowej od pojemności silnika samochodu i jego wartości. Stawka tej opłaty dla aut z małym silnikiem (pojemność do 2000 ccm) to 3,1 proc. jego wartości, a w przypadku silników o większej pojemności (pow. 2000 ccm) wynosi ona 18,6 proc.

4. Ile kierowcy zapłacą od 2017 roku?

Reforma przewiduje 32 jasno określone stawki podatku akcyzowego. Będzie osiem kategorii pojemności silnika, a w  każdej z nich cztery kategorie wiekowe aut. Najniższe stawki zapłacą właściciele aut wyprodukowanych w 2016 roku, a najwyższe - właściciele pojazdów wyprodukowanych w 2004 roku lub wcześniej. Najwyższa stawka podatku za auto z 2004 roku lub starsze, z silnikiem powyżej 4000 ccm, ma wynieść ponad 18 tys. zł.

5. Kto zyska, kto straci?

Nowy podatek ma preferować samochody nowsze. Jeżeli chodzi o auta o pojemności silnika do 2000 ccm to zmiana stawek akcyzy nie wpłynie znacząco na ich cenę.

Przykład? W przypadku zakupu nowej Dacii Lodgy (silnik 1,6 l, wersja Acces, cena 37,9 tys. zł) stawka akcyzy wynosi dziś 3,1 proc., a więc 926 zł. Według proponowanych nowych zasad akcyza wyniesie 1072 zł.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku samochodów z dużymi silnikami. Dla Lamborghini Aventador (silnik 6,5 l, cena: 2,1 mln zł) stawka akcyzowa wynosi obecnie 18,6 proc., czyli 268 tys. zł. W nowym warunkach akcyza wyniosłaby już tylko 12,6 tys. zł.

Nowe stawki sprawią, że import starszych samochodów zza granicy stanie się mniej opłacalny. Popularny w Polsce VW Passat 1,9 TDI, rocznik 2003-2004 kosztuje około 12 tys. zł. Aktualnie akcyza (stawka 3,1 proc.) na ten pojazd wynosi ok. 380 zł. Według proponowanych przepisów wzrośnie ponad sześciokrotnie - do 2481 zł.

6. Ile zyska budżet?

Według oficjalnych danych Ministerstwa Finansów, w 2015 roku wpływy z akcyzy do budżetu od nowych i używanych samochodów osobowych wyniosły blisko 1,9 mld złotych. Jak szacuje resort, nowe stawki tego podatku mają zapewnić 2,4 mld zł rocznie (z uwzględnieniem także samochodów dostawczych).

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (45)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Zapataxku2
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Gość676
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
motosoul
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Strzelson
Klasyka gatunku. Promocja na nowe Lambo upust od państwa na ćwierć miliona PLN, przy jednoczesnym odcięciu dostępu do zakupu auta dla najbiedniejszych, których jeszcze stać na zakup. Ale czy kogoś to dziwi?? Każda partia rządząca ma taki sam schemat...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
NeutronStar
I dobrze. Stare diesle trupy sa sprowadzane i pozniej ludzie choruja na raka!!! Tylko nowe, max 5 letnie auta, a reszte oblozyc akcyza 20 000 zł.
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane